• Home
  • V1
  • Leads
  • ING: Winkelcentra moeten zichzelf heruitvinden

ING: Winkelcentra moeten zichzelf heruitvinden

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Kleine steden, met minder dan 100.000 inwoners, krijgen het moeilijk. Volgens het ING Economisch Bureau zullen zelfstandig ondernemers daar uit het winkelbeeld verdwijnen, terwijl ook ketens niet veel brood zien in de bescheiden markt.

Winkelgebieden moeten daarom op zoek naar ´toegevoegde waarde´.

Wat

die toegevoegde waarde dan moet zijn? Een juiste mix in food, non-food, cultuur, entertainment, winkelketens en zelfstandige detaillisten, aldus het ING Economisch Bureau. Ketens trekken grote groepen consumenten, zelfstandigen zorgen voor retailbranding en lokken de kapitaal krachtige vijftigplus consument.

Winkelen gebeurt niet meer vanzelfsprekend in stadscentra. ING stelt dat het online kanaal snel aan het professionaliseren is. En voor kleine spelers wordt het steeds lastiger om online ook voet aan de grond te krijgen. Hoewel Locatus eerder dit jaar nog aangaf dat winkels buiten het centrum hard getroffen worden en de leegstand daar toeneemt, voorspelt ING juist een opleving van de periferie. Want in een tijd van multichanneling is de behoefte aan makkelijk en snel bereikbare locaties met parkeerruimte groot.

Sectormanager retail bij ING, Dirk Mulder, pleit voor minder concurrentie tussen winkelgebieden. Winkelcentra moeten zich juist gaan specialiseren en inspelen op een doelgroep. “Ze kunnen elkaar dan aanvullen en ze zijn beter in staat in te spelen op de behoefte van het winkelend publiek. De kledingbranche kan hierin als belangrijke non-food speler en creatieve sector een essentiële rol vervullen.”

ING ziet de toekomst voorlopig nog niet rooskleurig in. De prognose voor dit jaar en volgend jaar werd neerwaarts bijgesteld. Voor 2013 moeten modewinkels rekening houden met een omzetdaling van 2 procent. Dat betekent dat sinds 2007 de omzet met 12 procent is teruggelopen. Ook na 2013 zal het nog niet beter gaan. Een aantal lastenverzwaringen zal de consument pas in 2014 treffen.

Om in te spelen op de markt moeten winkelcentra gezamenlijk kijken naar wat een klant in de eenentwintigste eeuw wil. Want het huidige landschap stamt nog uit de vorige eeuw, toen de winkels aanbodgedreven waren en gericht op de massa. In afhaal- en retourpunten ziet het Economisch Bureau bijvoorbeeld wel toekomst. Dat kan ook in de vorm van een pop-up store.

ING Bank
ING Economisch Bureau