Het Duitse modelabel Wunderkind van ontwerper Wolfgang Joop moet reorganiseren. Het bedrijf dat gevestigd is in Potsdam (de geboorteplaats van Joop), heeft de show afgezegd die in maart tijdens de modeweek in Parijs zou plaatsvinden.Ook is een groot aantal van de in totaal vijftig personeelsleden ontslagen. In een persverklaring heeft het merk laten weten dat door de aandeelhouders -Joop en mede-eigenaar Hans-Joachim Sander- aan een nieuw concept wordt gewerkt. Het hoofdkantoor verhuisd naar Berlijn het bedrijf wil nieuwe investeerders aantrekken.
Het
merk, dat in 2003 werd opgericht door Wolfgang Joop en Edwin Lemberg, is al zeven jaar verliesgevend. De ommekeer, het
break even punt, werd voor 2012 verwacht. In 2007 kocht het echtpaar Hans-Joachim en Gisela Sander 50 procent van het bedrijf. In 2009 namen zij Lemberg’s aandeel van 15 procent over en verkregen zo een meerderheidsbelang van 65 procent. Bekend is dat de investeerders annex kunstverzamelaars het retailnetwerk van Wunderkind wilden uitbreiden, het bedrijf professionaliseren en de complexe ontwerpen die met verlies geproduceerd werden, vereenvoudigen.
Volgens de website heeft Wunderkind 80 verkooppunten in 24 landen, drie eigen winkels in Duitsland en een flagship store in Londen. In 2009 werd het label uitgebreid met een mannenlijn. In een eerder stadium werden al accessoires, brillen en gezichtsverzorging op de markt gebracht. Diverse bronnen melden dat de eigen winkels in 2010 een omzetplus van ongeveer 30 procent hebben geboekt. De totaalomzet voor afgelopen jaar wordt geschat op ongeveer 4 miljoen euro.
Foto: Wunderkind, SS 2011, voorlopig de laatste collectie van het merk.