Inretail ledenevent geeft ondernemers toekomstvisie

“Je moet kijken naar de toekomst. Over een lange tijd zal de bevolking voor 50 procent uit mensen boven de 50 jaar bestaan. Voor Hema betekent dit bijvoorbeeld dat er minder serviezen zullen worden verkocht. Hier moet je als ondernemer zeker rekening mee houden,” aldus Hema CEO Ronald van

Zetten tijdens het Inretail ledenevent. Gedurende deze bijeenkomst werd duidelijk dat ondernemers 'mee moeten gaan met de tijd', willen ze blijven bestaan.

Dit is het vijfde jaar dat Inretail - modebrancheorganisatie voor zelfstandigen - een Ledenevent organiseert voor retailInretail ledenevent geeft ondernemers toekomstvisie ondernemers in de mode- sport- woon- en tuinbranche. Ieder jaar heeft de bijeenkomst een thema dat wordt behandeld tijdens lezingen en presentaties van ondernemers uit het vak. Dit jaar stond het evenement in het teken van de toekomst van de retail. Belangrijke onderwerpen waarover werd gesproken, waren het nieuwe MKB impulsfonds en nieuwe ondernemingsvormen.

Nieuw investeringsfonds voor MKB'ers

Tijdens de vorige editie van het evenement had de Inretailvoorzitter Jan Meerman beloofd te zullen werken aan een investeringsfonds voor zelfstandig ondernemers. Gisteren heeft de organisatie dit fonds gepresenteerd. Bedrijven met een goed onderbouwd businessplan, maar die geen financiële hulp krijgen van de bank, zijn bij deze nieuwe geldschieter aan het juiste adres. “Banken zijn nauwelijks bereid om MKB-bedrijven te financieren. Zelfs ondernemers met goede ideeën en een bewezen staat van dienst krijgen helemaal niks. Het nieuwe impulsfonds gaat hier een einde aan maken,” aldus Meerman.

Door de hulp van institutionele beleggers, waaronder het Bedrijfstakpensioenfonds voor Detailhandel, heeft het fonds 40 miljoen euro in kas. Toch is de organisatie van het fonds nog steeds op zoek naar nieuwe beleggers om in de toekomst meer bedrijven te kunnen helpen. Om aanspraak te kunnen maken op een lening wordt aan bedrijven wel een aantal eisen gesteld. De minimale jaaromzet moet 600.000 euro zijn, het bedrijf moet drie fte's in dienst hebben, minimaal twee jaar bestaan, positief bedrijfsresultaat en moet winst maken na betaling van belastingen. Deze ondernemingen kunnen tussen de kwart en een miljoen euro lenen. “Ik hoop dat dit een nieuwe financieringsimpuls is via alternatieve wegen om zo meer bedrijven te helpen,” zegt Meerman.

"Toch financieringsmogelijkheden in de toekomst! Dat biedt perspectief voor mijn toekomst!" - Polien Melchers van Marlijn Mode

Hans de Boer is vijf maanden voorzitter van ondernemersorganisatie VNO NCW en is heel blij met het nieuwe MKB fonds. Hij vertelt over het geld dat pensioenfondsen investeren in Nederland en in het buitenland. “Het is uw geld; u heeft er de helft van uw premies ingelegd, de andere helft de werknemers,” spreekt De Boer nadrukkelijk het publiek toe. “Pensioensfondsen vergeten door wie ze worden gevoed. Ze doen ingewikkeld over allerlei risico's en vertellen over de percentages die ze in het buitenland moeten investeren. Maar ze vergeten dat het uw geld is. Sinds 2007 wordt er 15 miljard euro extra uit de portemonnees van burgers gehaald en in de fondsen gestopt. Vervolgens investeren zij dit voor 90 procent in het buitenland. Met dit nieuwe MKB investeringsfonds is een deel van dit geld teruggesluisd naar Nederland.”

 

"Ondernemers zitten vaak vast in routine en door een event zoals dit worden ze wakker geschut en geïnspireerd om te innoveren" - Ilse van Tuinieren.nl

 

De Schoenenfabriek: 'Ga bij jezelf te rade wie je bent, en laat dit zien in je bedrijf'

Ook nieuwe ondernemingsvormen moeten gaan helpen bij het in stand houden van zelfstandige ondernemers. Berend Ziengs is een voorbeeld van zo'n nieuwe onderneming. Zijn schoenenwinkel genaamd De Schoenenfabriek staat bekend om zijn nieuwe concept. Op dit moment heeft Ziengs zoals hij zelf zegt 'drie en een halve winkel', wat wil zeggen drie volledige winkels in Groningen, Leeuwarden en Zwolle; en een concept store in Assen. Voor zijn winkels haalde hij inspiratie uit de Britse horeca. “In de kroeg is het zo leuk dat je liever daar een biertje drinkt dan thuis. Er is een beleving. In dat opzicht is de horeca een stuk verder dan retail,” aldus Ziengs. Volgens hem denken veel retailers te kunnen vernieuwen met een nieuw likje verf om de vijf jaar. “Zo werkt het niet.”

Na de bijeenkomst ga ik mijn eigen zaak weer even van een afstand bekijken – Alexandra Worm van lingeriewinkel Kant Amsterdam.

De aanpak van Ziengs wijkt af van veel andere schoenenwinkels. Van elk merk dat hij verkoopt, zijn alle modellen verkrijgbaar. Bij concurrenten worden weliswaar meer merken aangeboden maar slechts twee modellen van ieder merk in de winkel geplaatst. Daarom zegt Ziengs: “70 procent van de collectie is anders dan bij andere schoenzaken.” Hij hamert er in zijn betoog op dat ondernemers door middel van zich te onderscheiden de klant moeten overtuigen om iets te komen kopen. “Ga bij jezelf te rade wie je bent, en laat dit zien in je bedrijf.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN