• Home
  • V1
  • Leads
  • Inretail: 'Modewinkels minder afhankelijk uitverkoop'

Inretail: 'Modewinkels minder afhankelijk uitverkoop'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De uitverkoop in Nederlandse modewinkels verliep in de maand juni teleurstellend. Voor schoenenwinkels was het zelfs de enige maand van dit jaar waarbij er sprake was van een omzetdaling ten opzichte van vorig jaar. Mei was wel een goede maand, voor zowel dames- als kinder- en herenmode.

Dat blijkt uit cijfers van modebrancheorganisatie Inretail.

Modewinkels hebben in het tweede kwartaal 0,4 procent meer omzet genoteerd. In het eerste kwartaal wa

s er nog sprake van een omzetdaling van 1,1 procent. In het eerste half jaar van 2014 zagen moderetailers hun omzet met 0,2 procent dalen in vergelijking met de eerste zes maanden van 2013.

Vooral voor winkels met kinder- en herenmode was het tweede kwartaal positief. Retailers met kindermode zagen hun omzet met 5,7 procent stijgen. Herenmodewinkels boekten 1,8 procent meer omzet in het afgelopen kwartaal. Winkels met damesmode zagen zowel in het eerste als in het tweede kwartaal hun omzet dalen. In het eerste half jaar daalde de omzet in damesmodewinkels met 1,2 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De schoenenbranche begon het jaar met een vliegende start en noteerde in het eerste kwartaal een omzetstijging van 10,6 procent. In juni ging het echter bergafwaarts. De omzet lag in de uitverkoopmaand beduidend lager dan in juni 2013. Het tweede kwartaalcijfer komt hierdoor uit op + 1,3 procent.

Prijs kleding daalde minder

De uitverkoop lokte niet veel consumenten naar de winkels. Volgens Inretail komt dat omdat de prijsdaling in juni ten opzichte van mei minder sterk was dan vorig jaar. De prijsdaling in april ten opzichte van maart, was wel groter dan vorig jaar. De brancheorganisatie denkt daarom dat de uitverkoop eerder is begonnen en over een langere periode is uitgesmeerd. Branchemanager Edwin Belt van Inretail: "Ik zie verschuivingen in de hoogte en duur van de kortingen. Vroeger ging dit via staffels, oplopend tot 70 procent. Tegenwoordig houdt men langer vast aan de eerste lagere staffel en komt die hoogste staffel er niet meer."

Belt vindt het een goed teken dat modewinkels minder afhankelijk zijn van de uitverkoopperiode. "Meer collectiewisselingen in kleinere volumes, betekent sneller schakelen door een kortere doorlooptijd, maar ook dat er beter ingespeeld kan worden op de klantbehoefte. Hierdoor ontstaat minder voorraadvorming en minder noodzaak tot forse prijsdalingen in de sale." Hij ziet ook dat retailers en leveranciers meer samenwerken, waarbij winkeliers hun voorraad kunnen omruilen voor items die beter verkopen. "Wel moeten we dan met elkaar voorkomen dat dit als een boemerang terugkomt, daar waar leveranciers zich genoodzaakt voelen om de teruggekomen handel tegen lage prijzen op de markt te dumpen."

CBW Mitex
INRetail