• Home
  • V1
  • Leads
  • Internationaal publiek voor vakbeurzen Parijs

Internationaal publiek voor vakbeurzen Parijs

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Parijs heeft internationaal een stevige concurrentiepositie op het gebied van mode en textiel. Toch moet de stad ieder seizoen alles uit de kast trekken om creatief voorloper te blijven. Etienne Cochet, voorzitter van Paris Capitale de la Création,

onderstreept dit: "Met deze subtiele, emotionele mix van de rijkdommen van onze kunstenaars, designers en makers kunnen we de onverbrekelijke band die Parijs heeft met de waarden in de modewereld, voor altijd stevig verankeren in de geest van de Franse en de internationale consumenten." Terwijl het jaar 2009 versomberd werd door de crisis, komen zowel exposanten als bezoekers van de Parijse vakbeurzen nu weer terug. De vakbeurzen van vorige week zijn in een goede sfeer verlopen.

'Record' voor Who's Next en Première Classe
Op dinsdag 26 januari sloot deze tweelingbeurs af met recordcijfers: er kwamen 49.460 kopers, wat een spectaculaire vooruitgang van 17 procent betekent in vergelijking met januari 2009. De bijeenkomst van 23 tot en met 26 januari werd gekenmerkt door de grote terugkeer van buitenlandse inkopers naar de twee Parijse salons: dat waren er 17.974 (36 procent van het totale bezoekersaantal), een toename met 30,6 procent ten opzichte van januari vorig jaar. Ook het bezoek uit Frankrijk laat met +10,5 procent een grote toename zien, dat zijn 31.486 bezoekers, 64 procent van het totale bezoekersaantal. De Europese inkopers (van buiten Frankrijk) vormden de kopgroep van de beurzen Who's Next en Première classe, met 79,1 procent van de buitenlandse bezoekers van de twee salons, dat wil zeggen 14.224 bezoekers. Azië is een goede tweede, met 10,7 procent van de buitenlandse bezoekers en 1.922 kopers, een vooruitgang van 12,7 procent.

Parijs, wereldwijde ontmoetingsplaats voor lingerie
Salon International de la Lingerie stond in het teken van vernieuwing en heeft met zijn dynamische formule een nieuwe bezieling gekregen: ongeveer 500 merken werden in de paviljoens 3 & 4 van de Porte de Versailles bij elkaar gebracht, op drie dagen in plaats van vier. Volgens de organisatie was de SIL "meer dan ooit een stuwende factor door de gehele sector een samenhangend en harmonieus platform te bieden". De beurs voor alle basisbehoeften op het gebied van lingerie en badmode trok in totaal 29.928 bezoekers, 18.808 voor de SIL (42 procent uit Frankrijk en 58 procent internationaal), en 11.120 bezoekers voor Interfilière. Volgens Daniel Flachaire, algemeen directeur van Banana Moon, toont de beurs die van 23 tot en met 25 januari gehouden werd "de terugkeer van vele bezoekers,

zowel uit eigen land als uit het buitenland. De behoefte aan vernieuwing is duidelijk geworden en ik denk dat de bezoekers zeer tevreden waren met hun bezoek… Vrijwel alle bezoekers lieten weten tevreden te zijn over deze salon." Aan het begin van deze 47e editie van de SIL werd de grootste Pyjama Party ter wereld gehouden: de ambitieuze Sleepover Party (modeshow van Loungewear, buffet met zoetigheden en ambiance die terugging in de tijd). "We zijn weer optimistisch geworden. We hebben veel bezoekers gehad uit Frankrijk en België, meer Duitsers dan anders, en de Russen zijn terug. De formule om drie dagen in deze modegolf mee te gaan is zonder twijfel een gouden greep," bevestigt Francesco Macchi, algemeen directeur van Delmar (Italië).

Een schitterende editie 2010 voor Eclat de Mode
Sieraden zijn dit seizoen ook van de partij: de beurs Eclat de Mode bevestigt dat de commerciële activiteiten zich herstellen, zodat de resultaten in vergelijking met vorig jaar aardig gestegen zijn. Voor deze editie deed de organisatie van de beurs de exposanten een zeer schappelijk aanbod, door hen de mogelijkheid te bieden voor een oppervlak van slechts 4m2 te kiezen. In januari 2009 trok de beurs Eclat de Mode, bij de presentatie van de sieradencollecties en de accessoires voor de zomer van 2010, 11.299 bezoekers, midden in een in economisch en sociaal opzicht moeilijke periode. Deze cijfers laten een duidelijk herstel zien van de inkoopbereidheid van de professionals in de sector. Het aantal bezoekers in het zojuist afgelopen seizoen is met +19.73 procent gestegen ten opzichte van januari 2009, wat betekent dat de beurs in totaal 13.528 bezoekers trok.

Van onze correspondent in Parijs

Foto 1: Salon Lingerie
Foto 2: Eclat de Mode

bijorca
Eclat de Mode
interfilliere
Mode City
PAPP
Premiere Classe
PRET-A-PORTER PARIS
salon international lingerie
Who's Next