Internationale expansie voor Samsonite Footwear
bezig met laden...
Samsonite, hier alleen bekend als bagagemerk, lanceerde de schoenenlijn tien jaar geleden in Italië. Na tien jaar op de Italiaanse markt, waar de collectie bij zo'n vierhonderd winkels wordt verkocht, acht Samsonite de tijd rijp voor internationale groei. Op de mondiale schoenenmarkt rekent Samsonite Footwear merken als Geox, Stonefly, Mephisto en Cole Haan tot grote concurrenten in dezelfde prijsklasse. Het doel is om binnen zes jaar een omzet van 100 miljoen euro te genereren. Dat is ongeveer 7 procent van de jaaromzet van Samsonite (1,3 miljard euro) die nu wordt opgebracht met het eigen bagagemerk (60 procent), de andere merken American Traveller en Lambertson Truex (20 procent) en de licenties van onder meer Lacoste en Timberland.
Voor de toekomst van Samsonite heeft ceo Mercello Bottoli meer merkextensies op het programma staan. De voormalig topman van Louis Vuitton heeft sinds zijn aanstelling in 2004 van Samsonite steeds meer een luxemerk gemaakt. Zo werd onder zijn leiding de exclusieve Black Label Couture collectie gelanceerd waarvoor onder meer wordt samengewerkt met modeontwerper Alexander McQueen. Binnenkort komt onder dit label ook een collectie reistassen van het Nederlandse modeduo Viktor en Rolf op de markt. Op termijn wil Bottoli een brillenlijn, horloges en kinderschoenen van Samsonite op de markt brengen.
Foto: Samsonite Footwear a/w 08