Het gaat goed met de verkoop van fashion op internet. De twijfel die een jaar of vier geleden bestond is grotendeels weggenomen. De tijd dat consumenten internet vooral voor herhaalaanschaffen gebruikten en als middel om prijzen te vergelijken is voorbij. De drempel omonline mode te kopen wordt steeds lager, vooral sinds de komst van webwinkels van 'grote' spelers als H&M en Esprit. Via internet wordt ook steeds makkelijker in het buitenland geshopt. De Italiaanse online multibrand retailer Yoox plukt daar de vruchten van.
Yoox werd in 2000 opgericht door Federico Marchetto. De afgelopen jaren heeft het bedrijf een respectabele groei doorgemaakt. In 2007 werd een omzet geboekt van 90 miljoen euro, een stijging van bijna 40 procent ten opzichte van 2006. In 2008 heeft het bedrijf opnieuw een groei van 48 procent geboekt en een omzet bereikt van 101 miljoen euro. Afgelopen jaar heeft Yoox 1,7 miljoen items verscheept aan klanten in 53 landen. "Veel beter kan het niet" zei Marchetto over de resultaten van afgelopen jaar. "En de groei zet door", zo liet hij weten, want ook in maanden januari en februari van 2009 heeft het bedrijf geen teruggang bemerkt. "Het lijkt wel of internet immuun is voor de recessie."
Een half jaar geleden maakte Yoox bekend dat het begin 2009 een beursgang wilde maken. Die plannen zijn in verband met het economische klimaat echter wel op een laag pitje gezet. "In november 2009 of mei 2010 zou het kunnen, maar het heeft nu geen prioriteit."
Een groot deel van de groei bij Yoox is overigens te danken aan slimme expoitatie van de eigen kennis en ervaring van het bedrijf. Yoox heeft die kennis in 2008 ingezet om webshops te ontwikkelen voor bekende merken als Emporio Armani, Diesel, Marni en Valentino. De shops van deze merken heeft Yoox ook nog in beheer. Volgens Marchetto komen er dit jaar zeker nog acht van deze webshops bij. Afgelopen maand zijn Bally.com en Moschino.com reeds gelanceerd.