• Home
  • V1
  • Leads
  • Internet showroom Link To Label van start

Internet showroom Link To Label van start

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Als consumenten online kleding aankopen, waarom zouden inkopers van winkels dat niet doen? Het aantal virtuele vakbeurzen en showrooms groeit: Het Italiaanse e-Pitti debuteerde in januari, 'Le New Black' is een Frans initiatief uit

2009 en nu is Nederland aan de beurt met de lancering van 'Link To Label', een online showroom waar zich inmiddels meer dan vijftig labels voor hebben aangemeld.

Link

To Label is opgericht door Kim Wormgoor, beter bekend als ontwerpster van badmodemerk Kymare. Volgens Wormgoor is het platform een logisch gevolg van haar ervaringen met inkopers en haar grote belangstelling voor e-commerce. "Nederland is een klein land voor niche-labels zoals dat van mij, dus als je voldoende omzet wilt genereren moet je ook in het buitenland verkopen. Beursdeelname in Parijs, Londen of Milaan is echter erg kostbaar en levert zelden veel op." Voor Wormgoor was een digitale showroom de ideale oplossing, maar de bestaande voorbeelden zoals Le New Black vond zij veel te duur. Link To Label biedt een basispagina met verkoopinformatie vanaf 150 euro. Voor 350 euro per jaar heb je als ontwerper een orderaccount en ruimte om 300 producten te laten zien. Uiteraard zijn labels zelf verantwoordelijk voor de invulling en het bijhouden van hun digitale showroom. Bestellingen kunnen via de website van Link To Label gaan, maar dat hoeft niet. Inkopers kunnen ook direct contact leggen met het merk nadat zij de collectie online hebben bekeken.

Begin november ging de website live. Ruim op tijd voor het nieuwe inkoopseizoen. Wormgoor verwacht dat de meeste labels nu, half februari, hun nieuwe collecties compleet online hebben gezet. Op de site vind je vooral kleinere designer labels zoals Joline Jolink, Marcha Hüskes, MLY, Sjaak Hullekes en Jeroen van Tuyl. Maar er zijn ook buitenlandse namen te vinden zoals Lala Berlin uit Duitsland, het Zweedse Minimarket en Black Sheep uit Israel. "Het is nu nog vooral een platform voor jonge ontwerpers en mensen uit mijn kennisenkring, maar dat hoeft niet zo te blijven," zegt Wormgoor. "Wel is het van belang dat een merk of ontwerper zichzelf online goed visueel kan presenteren, maar iedereen doet dat op zijn eigen manier."

Een aantal labels was vooraf huiverig om mee te doen. Wie een belangstellende inkoper naar de online showroom doorverwijst, loopt het risico dat hij uiteindelijk niet jouw collectie maar die van je buurman inkoopt zo werd gevreesd. Maar volgens Wormgoor dat is op beurzen of in inkoopcentra niet anders, "daar maken jouw gasten ook een wandelingetje langs de andere stands".

De komende maanden stort Wormgoor zich actief op werving van nieuwe inkopers. "Er hebben zich nu zo'n honderd inkopers uit diverse landen geregistreerd, maar dat moeten er zeker drie keer zoveel worden." Ook het aantal labels moet omhoog naar zo'n vijftig tot honderd nieuwe namen per jaar. Inkopers kunnen zich nog tot eind februari gratis registreren. Na registratie kan men zoeken op product, label, stijl of stof, maar ook op verkoopprijs, marge, levering of land van herkomst. Alle aanmeldingen - inkopers, labels en vakpers - worden gecontroleerd voordat zij worden toegelaten op de site.

Kymare
link to label