Een aankoop doen op internet, betalen met creditcard, de spullen ontvangen en daarvoor tekenen. Het geld wordt vervolgens van je bankrekening afgeschreven. Tot zover een normale gang van zaken. Maar, zo werd onlangs bekend: daarmee is de zaak vaak niet af. Volgens Edwin Entius van Global Ecommerce consultancy, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het begeleiden van modegerelateerde bedrijven met e-commerce ambities, wordt er steeds vaker gefraudeerd met het aanschaffen van producten via internet. “Na het ontvangen van de producten tekent men bezwaar aan tegen de kosten, zegt dat het product nooit is ontvangen en de creditcardleverancier vraagt ‘recharge’ aan, oftewel het terugstorten van het bedrag door de webwinkel waar de producten zijn gekocht.” De klant krijgt zijn geld terug én heeft het artikel in bezit. De winkel heeft het nakijken.”
Entius zegt dit probleem in zijn consultancybedrijf met de regelmaat van de klok tegen te komen en dat frauderen met aankopen via internet in Nederland heel eenvoudig is. “Het systeem is lek, dit probleem is een gat in het creditcardsysteem. En de creditcardmaatschappij kiest altijd partij voor zijn klant. De handtekening bij ontvangst door TNT is niet rechtsgeldig. De webwinkel kan nooit bewijzen dat de goederen daadwerkelijk zijn afgeleverd bij de eigenaar van de kaart.” Bij een gelijke situatie in een winkel wordt de winkelier niet benadeeld, maar ontvangt deze altijd zijn geld terug omdat de klant het product duidelijk heeft meegenomen.
Volgens Entius heeft deze gang van zaken nu al voor enorme schade in de detailhandel geleid en daarom wil hij aandacht voor deze zaak. “WebWinkeliers besluiten pas na diverse fraudepogingen te stoppen met acceptatie van creditcards omdat ze in de meeste gevallen vooraf niet op de hoogte zijn van de fraudegevoeligheid. Vaak is het leed dan al geschied.” Ook Wijnand Jongen, directeur van de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie zegt dat de fraude met winkelen op internet zeker niet afneemt. “Deze neemt eerder toe. En fraude met creditcards is hier een substantieel onderdeel van. Van de zes miljard euro omzet die deze branche per jaar maakt, wordt in 1 tot 2 procent van de gevallen gefraudeerd. De fraude met creditcards is weer een deel daarvan.” De Thuiswinkelorganisatie pleit dan ook voor een nationaal onderzoek naar creditcardfraude. Jongen: “Creditcardmaatschappijen en banken moeten daaraan meedoen.” Ten tweede wil de organisatie een aangiftemeldpunt in het leven roepen. Zodat fraudeurs makkelijker door politie opgespoord kunnen worden. Webwinkels en ondernemers kunnen nu nergens terecht met hun klachten. Tot slot zullen banken mee moeten gaan werken aan de veiligheid van shoppen op het internet. “Wij pleiten al langer voor onderzoek en maatregelen, maar vinden geen gehoor bij de betrokken partijen in de financiële sector. Toch kan dit zo niet langer, als de sector hier zelf geen actie in onderneemt moet het Ministerie van Financiën op korte termijn het initiatief nemen,” laat Jongen weten.
Entius is het vooral te doen om het feit dat de creditcardmaatschappijen hun verantwoordelijkheid moeten nemen. “Zij bieden de mogelijkheid van betalen aan, maar daar is iets mis. Zij zullen met een technische oplossing moeten komen. Het systeem is te zwak. Wat ik graag zou willen weten is: wat doet een Mastercard als iemand steeds een recharge aanvraagt? Winkels zouden een vuist tegen de creditcardmaatschappijen moeten maken.”
Een woordvoerder van Mastercard, een van de grootste creditcardmaatschappijen, laat weten dat Mastercard er zoveel mogelijk aan doet de consument en winkelier goed te adviseren over online betalingen. Overigens is de woordvoerder niet op de hoogte van klachten over bovenstaande vorm van fraude en denkt dat dit in perspectief heel erg meevalt. “Cijfers hierover zijn niet bekend.”