Into The Fashion toont inspiratie achter collecties
Door FashionUnited
bezig met laden...
Om
Wat was de aanleiding om Into The Fashion te beginnen?
“Mijn studenten. Ik wilde op een amuserende manier kostuumgeschiedenis koppelen aan hedendaagse mode, zonder té academisch te zijn. Zo kwam ik op het idee om vergelijkingen van eerdere collectie in hedendaagse catwalklooks te publiceren.
Met mijn blog wil ik aantonen dat mode in cycli beweegt; dat is de aard van mode. Het grootste gedeelte van de taal van mode is vastgelegd in de 20e eeuw: elk silhouet, elke kleurencombinatie en stof is al gedefinieerd en behoort toe aan bepaalde periode in tijd, een gemoedstoestand of een sociaal-cultureel milieu. Een enorm deel van hedendaagse mode bestaat uit het heruitvinden van het verleden.”
Hoe komt je research tot stand?
“De beelden die ik gebruik voor mijn vergelijkingen komen mij meestal ter ore als ik door geschiedenisboeken of oude modetijdschriften blader ter voorbereiding van mijn lessen. Omdat ik constant bezig ben met researchen, hoef ik er niet echt voor te zoeken; de vergelijkingen vinden mij meestal. Soms krijg ik direct associaties bij het zien van een outfit op de catwalk. Als ik twijfel tussen verschillende ontwerpers bij wie ik dit eerder heb gezien, doe ik gericht onderzoek.”
“Dat verschillende ontwerpers in dezelfde periode dezelfde ideeën en trends showen heeft er alles mee te maken dat we in dezelfde culturele wereld leven waarin we onderzoek doen en geïnspireerd worden door de dingen om ons heen. Het is bijvoorbeeld nu al duidelijk dat veel ontwerpers de komende seizoenen punkachtige ontwerpen gaan presenteren vanwege de grote expositie in het Metropolitan Museum in New York die in mei van start gaat.
Ook maken enorm veel ontwerpers gebruik van dezelfde trendforecasting bureaus, zoals WGSN.com en Stylesight.com. Door dezelfde bronnen te gebruiken staat het voorop dat de uitkomst erg op elkaar zal lijken. Dit soort bedrijven spelen een belangrijke rol in de totstandkoming van trends.”
Tegenwoordig referen veel ontwerpers direct naar elkaar, zoals Céline naar Geoffrey Beene. Is het moeilijker geworden om origineel te zijn nu de druk is opgeschroefd?
“Absoluut. De druk voor ontwerpers om een soort creativiteitmachine te zijn voor meerdere collecties per jaar is enorm. Niet alleen is het ontzettend moeilijk om honderden nieuwe ideeën te verzinnen per collectie, als consument word ik zelf ook overweldigd door het gigantische aanbod en de snelheid waarop nieuwe collecties uitkomen. Voor ontwerpers is het een absurde uitdaging geworden om creatief te blijven in dat ritme.”
Toch geloof je nog steeds in vernieuwing in mode, schreef je onlangs. Wat is jouw advies voor ontwerpers om te kunnen vernieuwen?
“De magische ingrediënten om een creatief groot werk te kunnen maken zijn persoonlijkheid, kennis, gevoel en talent. Ik denk dat het niet gaat om het vinden van een inspiratie, maar om de juiste mix van inspiraties. Omdat alles al is gedaan zou de nieuwe manier van ontwerpen moeten gaan om het vinden van een spannende combinatie van bestaande elementen binnen mode.
Sommige ontwerpers slagen er nog steeds in om nieuwheid en kwaliteit in hun ontwerpen te combineren, zoals Rodarte, Mary Katrantzou, Peter Pilotto en Thom Browne. Maar aan de andere kant is nieuwheid niet het enige waar nu vraag naar is in mode. Eigenlijk kan het ook genoeg zijn om gewoon mooie en eigentijdse kleding te maken, zoals Valentino of zelfs Victoria Beckham doen.”
Foto 1: Gianni Versace (l) en Lanvin (r)
Foto 2: Geoffrey Beene (l) en Céline (r)
Foto 3: Louise Dahl Wolfe (l) en Jil Sander (r)
into the fashion