Investering van 10 miljoen in plussize webshop Navabi
bezig met laden...
Navabi,
Naar schatting valt 50 procent van de vrouwen in de plussizecategorie
Daarnaast wil Navabi de komende jaren ook nieuwe markten aanboren en modecategorieën uitbreiden. Index Ventures, die de investeringsronde leidde, verwacht dat het modebedrijf de komende jaren flink zal groeien. “Navabi heeft een sterke en loyale klantenkring opgebouwd. De webshop is sterk gepositioneerd om de leider in deze ondergewaardeerde markt te worden,” aldus een woordvoerder.
Uit marktonderzoek van Mintel blijkt dat de grotematenmarkt enorm is. Naar schatting valt meer dan 50 procent van de vrouwelijke bevolking in de categorie plussize. Volgens het onderzoeksbureau is de curvy modemarkt alleen al in Groot-Brittannië in 2015 goed voor 6 miljard pond (7,2 miljard euro). In 2008 was dat nog 3,8 miljard pond (4,6 miljard euro). Maar veel grote designerwebshops verkopen maar tot maat 42.
Navabi pionier in dit segment. De webshop werd in 2008 opgericht door ondernemers Zahir Dehnadi en Bahman Nedaei. Inmiddels heeft het bedrijf 130 medewerkers in dienst en een jaaromzet van 30 miljoen euro. De verkoop tot nu toe is jaarlijks meer dan verdubbeld.
Volgens de oprichters wordt het grotematensegment al tientallen jaren door een groot deel van de mode-industrie genegeerd. Dat leverde Navabi een groot concurrentievoordeel op. “Er is een groot verschil tussen de vraag en het aanbod op de markt van premium designermode van vrouwen boven maat 42,” aldus Nedaei in een verklaring.
Navabi verkoopt onder andere Lacoste, Roberto Cavalli, Kenzo, M Missoni en premium curvy merken als Zizzi, Yoek en Anna Scholz.