Investeringsdeal voor winkelplatform Locals United
bezig met laden...
Via het online modeplatform Locals United kunnen lokale winkels hun collecties verkopen. Naast een eigen webshop biedt Locals United financiële afwikkeling, productfotografie, logistieke afhandeling en ondersteuning voor online promotie. Via een maandelijks lidmaatschap van honderd euro per maand en een commissie per artikel krijgen modewinkeliers een eigen domeinnaam, een shop op Facebook en een eigen online shop binnen Locals United.
Sinds kort heeft Locals United een nieuwe functie op de site: shop local. Hiermee kunnen consumenten de voorraad in verschillende winkels kan bekijken tot een straal van 100 km. Winkeliers kunnen tevens een interactieve zuil in hun zaak plaatsen, waarop klanten het assortiment kunnen bekijken en producten die niet op voorraad zijn kunnen bestellen.
Locals United investeert in techniek en personeel
“De investering maakt het mogelijk om door te groeien binnen Nederland en de techniek verder te ontwikkelen”, zegt Jeffrey Sterken, project- en brand manager van Locals United. “We hebben de afgelopen twee jaar veel tijd en geld in de techniek gestopt. Nu zijn we klaar voor de volgende stap en SanomaVentures is daar de perfecte partner voor. Dankzij de deal kunnen we meer in techniek en personeel investeren.” Door de deal krijgt het platform tevens toegang tot advertentieruimte op sites van SanomaVentures, waaronder ook mode gerelateerde sites. Momenteel wordt er overlegd met de uitgever over de precieze invulling van de samenwerking. “We zijn druk bezig met een marketing- en mediaplan, dat moet eind van het jaar klaar zijn. Dat doen we in goed overleg.” Over de grote van deal met uitgever wil Sterken geen uitspraken doen, maar ‘voorlopig kunnen we vooruit’.
Herman Kienhuis, investment director van SanomaVentures laat in een verklaring weten: “Locals United heeft een succevol model ontwikkeld en in de markt gezet om de afstand tussen online en offline te overbruggen. Onze ervaring op het gebied van e-commerce zetten we in om Locals United te helpen haar dienstverlening te verbeteren en sneller te laten groeien.”
Sinds 2011 is Locals United bezig met de lancering van het platform. Inmiddels zijn er in samenwerking met inkooporganisatie Deco en brancheorganisatie Inretail al 100 winkels aangesloten bij het platform en dat moeten er aan het eind van het jaar 250 zijn. Sterken: “Door de deal kunnen we ook het sales team uitbreiden. Uiteindelijk willen we eind volgend jaar 350 tot 400 winkels aangesloten hebben. Het jaar daarop moeten dat er 500 worden.” Hoewel er meerdere concepten zoals Locals United bestaan (o.a. Miinto, Winkelstraat.nl, 9straatjesonline.com, red.), heeft Sterken veel vertrouwen in het platform. “Met Locals United hebben we een grote voorsprong op de concurrenten. Zo zijn wij de enige in de markt die op dit moment acht verschillende kassystemen kunnen koppelen aan ons platform. Dat is het meest geavanceerde wat er nu is. Verder geven we de winkelier een eigen webshop, URL en shop local-functie. Daarom denken we dat we goede kansen hebben.” De lokale retailer ‘ontzorgen’ van al het extra werk bij online verkoop is het doel, legt Sterken uit. “Zo hebben we ook een team van copywriters die alle producten voorzien van een tekst.”
De volgende stap voor Locals United is uitbreiden naar het buitenland. De contacten zijn er al. “We voeren oriënterende gesprekken met Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Ook met UK zijn we bezig.” Ook zijn er plannen om uit te breiden buiten Europa, zo wil het bedrijf in de toekomst ook naar de Verenigde Staten en Canada. Daar zijn ook al de eerste contacten voor gelegd, maar de eerste zorg is dat Nederland ‘staat’, benadrukt Sterken. “Eerst een goede basis in Nederland leggen.” De plannen voor een uitrol naar buurlanden staan gepland voor eind 2015 en begin 2016.