• Home
  • V1
  • Leads
  • Inzamelmaand voor oude kleding van start

Inzamelmaand voor oude kleding van start

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Modeadvies van ‘oh oh- Bibi,’ een praatje van ontwerper Frans Molenaar of 5 procent korting voor wie oude kleding inlevert. Dat alles om consumenten bewust te maken van textielrecycling. “Kleding niet verkocht op Koninginnedag?

Maak oranje groen,” twitteren de initiatiefnemers van de kledinginzamelmaand.

Vanaf 7 mei spoort een aantal Nederlandse modebedrijven consumenten een maand lang aan oude kleding in te leveren. Zoals modeketen We Fashion, die haar klanten, onder de handig bedachte naam ‘WE can make a difference’ 5 procent korting geeft op een nieuwe aankoop als er iets ouds ingeleverd wordt. De ingezamelde kleding wordt verkocht aan afnemers in voornamelijk Afrika en Oost-Europa waar grote behoefte is aan goede en betaalbare kleding. Met de opbrengst van de verkoop wordt een door We Fashion geadopteerd Rainbow Home voor dakloze meisjes in India gesteund.

De kledinginzamelmaand is een initiatief van Fashion2, onderdeel van de Vereniging Herwinning Textiel, om te zorgen dat meer textiel kan worden hergebruikt of als grondstof kan dienen voor andere textielproducten. Onder andere modebrancheorganisatie CBW-Mitex sloot zich aan. Doel: in de maand mei 25 procent meer textiel inzamelen.

De maand wordt afgetrapt op het centraal station in Leiden. PvdA-leider Diederik Samsom, acteur annex presentator Bas Muijs en het presentatieduo Jeroen Pauw en Paul Witteman stonden voor de gelegenheid hun afgedankte kloffies af. Bibi Breijman – bekend van tv-programma Oh Oh Cherso en daarnaast ook werkzaam als kledingverkoopster - geeft samen met Geryanne Katenberg, de stylist van Pauw en Witteman, passanten advies.

Een campagne om kledingsinzameling te stimuleren is hard nodig, denkt Fashion2. Want uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en van organisatie Milieu Centraal, onder 787 consumenten, bleek dat er onder consumenten een groot gebrek aan kennis over mogelijkheden tot textielrecycling is. Zo weet een kwart van de consumenten niet dat ze, bij sommige organisaties, ook versleten kledingstukken kunnen doneren. Bovendien zijn ze huiverig over of hun kleding wel goed gebruikt wordt. Waar precies die kledinginzamelpunten zijn, is ook voor één op de zeven respondenten onduidelijk.

Modeketen C&A start de recylingmaand met de Nederlandse ontwerper Frans Molenaar. Hij levert als eerste een eigen kledingstuk in. Molenaar: "C&A en ik hebben een prachtige samenwerking en daarom omarm ik dit recyclinginitiatief. Het pak dat ik vandaag doneer komt uit mijn eerste Frans Molenaar collectie voor C&A. Ik ben gehecht aan dit soort kledingstukken en zou het nog tien jaar kunnen dragen, maar met een goed gevoel laat ik het recyclen." Omdat C&A een bijdrage wil leveren aan het verduurzamen van de textielindustrie, zal het permanent mogelijk zijn kleding en schoenen in te leveren bij de filialen van de winkelketen in Amsterdam, Leiden en Den Haag.

Foto's: C&A

C&A
fashion2
kledinginzamelmaand
Recycling
WE Fashion