ITS 2012: het podium voor Ichiro Suzuki
bezig met laden...
In
Zelden was er tijdens modewedstrijden zoveel creativiteit te bewonderen. Dat was ook te merken aan de belangstelling van de jury die, onder andere, bestond uit Renzo Rosso, oprichter van Diesel (en sponsor van de wedstrijd), Barbara Franchin oprichtster en directrice van Eve/ITS, kunstenares Marina Abramovic, Sara Maino, senior fashion editor van Vogue Italia, Nina Nitsche van Maison Martin Margiela, Robbie Spencer van Dazed & Confused, Tim Voegele-Downing, global creative director Avery Dennison en modeontwerper Mark Fast.
Tijdens het drukkend warme weer van vrijdagmiddag werden in de voormalige visafslag in de jachthaven van Triëst de 11 modefinalisten (met het onderdeel sieraden en accessoires waren er in totaal 31 finalisten) serieus aan de tand gevoeld: “Hoeveel tijd heb je besteed aan het ontwerpen van deze look?”. “Hoe denk je dat de markt op jouw collectie zal reageren?” En: “Zou je jouw collectie omschrijven als confectiekleding of als haute couture?” Het meest gehoorde antwoord was ‘haute couture’. De kledingstukken van de herencollectie die Suzuki, winnaar van het onderdeel mode, liet zien, zijn het resultaat van een geslaagd huwelijk tussen een obsessie voor kleren maken en innovatief design.
Mark Goldenberg, winnaar van Vogue Talents Award en de prijs voor innovatie van het merk Avery Dennison Rbis, een bedrijf dat zich bezighoudt met branding, had zich door architectuur laten inspireren. “Branding is cruciaal voor het succes van een kledingbedrijf,” zei Tim Voegele-Downing van Avery Dennison.
Vrouwelijkheid en bijzondere stofkeuzen, zijn de wapens waarmee de 33-jarige Marius Janusauskas van de Hogeschool van Antwerpen de 25.000 euro van de Diesel Award in de wacht sleepte en de kans om stage te lopen bij het bedrijf dat door Renzo Rosso is opgericht.
“Hoe hebben jullie al deze talenten ontdekt?” Was een van de vragen die FashionUnited stelde aan Barbara Franchin, die het initiatief voor het concours heeft genomen. “Voor een deel komen zij naar ons toe en verder hebben we twee of drie personen in dienst die over de hele wereld reizen om scholen en academies te bezoeken. Daarnaast doen we heel veel aan scouting via internet”, antwoordde Franchin. De sociale media, met Facebook en Twitter aan kop, waren ook de officiële media waarvan ITS en de deelnemers gebruik maakten. Zo bleef de hele wereld op de hoogte van de gebeurtenissen in Triëst op 13 en 14 juli, de dagen van het concours. “Deze stad is perfect om jonge ontwerpers de ruimte te geven”, zei Franchin. “In Milaan zouden journalisten en deelnemers duizend andere stimulansen hebben gekregen. Triëst heeft echter geen traditie op het gebied van modeshows of andere modeactiviteiten", concludeerde een enthousiaste Franchin over de editie 2012. Ze maakte zich echter wel zorgen over het feit dat het steeds moeilijker wordt om een sponsoren te vinden voor deze manifestatie die dit jaar 1,4 miljoen euro heeft gekost.
Van onze correspondent
Foto's: De inzending van Ichiro Suzuki