• Home
  • V1
  • Leads
  • J Brand overgenomen door Fast Retailing

J Brand overgenomen door Fast Retailing

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Japanse Fast Retailing, moederbedrijf van de Uniqlo-keten, neemt het Amerikaanse jeanslabel J Brand over van investeringsmaatschappij Star Avenue Capital. Fast Retailing koopt een belang van 80,1 procent voor ongeveer

300 miljoen dollar. De rest is eigendom van het management van J Brand. Oprichter Jeff Rudes blijft aan als directeur. Naar verwachting zal de transactie in december worden afgerond.

In

juli werd bekend dat J Brand op zoek was naar een nieuwe eigenaar. Ook werd een beursgang overwogen. J Brand werd in 2005 gelanceerd door Jeff Rudes en Susie Crippen. Het was een van de eerste merken die skinny jeans op de markt bracht. In 2008 werd het aanbod uitgebreid met een herenlijn. J Brand verkoopt luxe jeans met winkelverkoopprijzen van 170 tot 300 dollar.

Dit jaar is J Brand gestart met een ready-to-wear lijn. Het merk wil een totaalaanbod bieden en niet meer alleen met denim worden geassocieerd. De eerste collectie werd goed ontvangen en ingekocht door onder meer Bergdorf Goodman, Saks Fifth Avenue, Neiman Marcus en Harrods. Winkelverkoopprijzen van de confectielijn lopen van 200 tot 1500 dollar. J Brand telt nu zo'n 1500 verkooppunten in de Verenigde Staten en 1000 internationaal. Ook zijn er plannen voor eigen winkels. In 2011 werd een jaaromzet geboekt van 124 miljoen dollar (95,6 miljoen euro).

Voor Fast Retailing betekent de acquisitie niet alleen een uitbreiding van het merkportfolio, het bedrijf haalt hiermee ook hoogwaardige denimkennis in huis. Het betekent daarnaast een versteviging van de marktpositie in de VS.

Fast Retailing is op overnamepad. Ceo Tadashi Yanai zei vorig jaar in een interview dat hij wil profiteren van de sterke positie van de yen ten opzichte van de dollar. Hij zei er ook meteen bij dat een nieuwe aankoop tevens een platform zou moeten vormen voor Uniqlo. Budgetketen Uniqlo heeft ambitieuze groeiplannen. Het bedrijf wil ieder jaar zo'n 200 à 300 nieuwe filialen openen. Het doel is dat in 2015 de internationale omzet die in thuisland Japan (met 830 winkels) overstijgt.

Over het afgelopen boekjaar 2011/2012 dat eind augustus afliep, heeft Fast Retailing een netto winst geboekt van 71,65 miljard yen (706,71 miljoen euro) een stijging van 32 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet steeg 13,2 procent naar 928,67 miljard yen (9,15 miljard euro). Het bedrijf is ook eigenaar van de Franse merken Comptoir des Cotonniers en Princesse Tam Tam en van het Japanse merk Theory.

Fast Retailing
J Brand