• Home
  • V1
  • Leads
  • Jaaromzet en –winst De Bijenkorf daalt

Jaaromzet en –winst De Bijenkorf daalt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De omzet en winst van de Bijenkorf zijn voor het derde jaar op rij gedaald. Dat blijkt uit de jaarrekening die St. Clair, de vennootschap waar de warenhuisketen onder valt, heeft gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel zo meldt het Financieele Dagblad.

Over het gebroken boekjaar van 3 februari 2013 tot 1 februari dit jaar rapporteerde het bedrijf een omzet van 406 miljoen euro. Vorig jaar liep de omzet van 415 miljoen terug naar 409 miljoen. Ook de winst daalde. Boekte De Bijenkorf over boekjaar 2012-2013 nog 12,5 miljoen winst, het afgelopen jaar daalde de winst 39 procent naar 7,6 miljoen. Een jaar eerder was de winst ook al fors teruggelopen. Over het boekjaar 2011-2012 werd nog 19,5 miljoen winst gerapporteerd.

Sluiting Bijenkorf Enschede en Arnhem speelde rol bij verslechterd resultaat

De herstructurering van het winkelconcern speelde een rol bij de verslechterde resultaten. Vorig jaar kondigde het bedrijf aan zijn ‘premium experience strategie’, waarbij de focus verlegd ligt op luxemerken en high end designerlabels, versneld uit te gaan rollen in filialen in Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Amstelveen en Maastricht. Ook werd er besloten om vijf van de twaalf vestigingen te sluiten.

De omzet werd negatief beïnvloed door de sluiting van de filialen in Arnhem in Enschede eind vorig jaar, aldus het FD. In 2016 gaan ook de winkels in Groningen, Breda en Den Bosch dicht. De krant schrijft verder dat uit het jaarverslag blijkt dat de sluiting van een aantal filialen een eenmalige voorziening is genomen van 6,6 miljoen.

Het warenhuisconcern investeert de komende vijf jaar ruim 200 miljoen euro in de premium-strategie. De filialen in Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Amstelveen en Maastricht worden omgebouwd tot flagshipstores naar voorbeeld van Amsterdam. Tegelijkertijd wordt het merkenportfolio verder aangevuld met nieuwe labels. Over boekjaar 2013-2014 liepen de investeringen echter nog terug van 20 naar 18,8 miljoen.

De Bijenkorf