Jaarwinst Richemont stijgt 3,1 procent
bezig met laden...
Ook de ongunstige wisselkoersen wogen op de algehele prestaties van de groep. Richemont lijdt, net als legio’s andere luxemerken, onder de gevolgen van de sterke euro, pond en Zwitserse frank, vooral in landen met zwakke valuta’s, zoals Japan, India en China. Desondanks laat het bedrijf weten tevreden te zijn met de resultaten.
Omzetgroei Net-a-Porter blijft het gemiddelde overschrijden
Met name in de Azië Pacific regio, Noord- en Zuid-Amerika en Japan is de verkoop het afgelopen jaar verbeterd. Met name Hongkong en China zijn belangrijke markten voor Richemont, waar het bedrijf 40 procent van de verkoop behaald. In Hongkong en Macau presteerde het bedrijf naar tevredenheid en in Korea en Australië behaalde het bedrijf zelfs sterke dubbelcijferige groei, maar in het vasteland van China rapporteerde het bedrijf een omzetmin vanwege tegenvallende verkoop uit groothandel. In totaal nam de omzet 6 procent toe in Azië.
De omzet in Europa – die goed is voor 37 procent van het totaal – nam 11 procent toe. De sterkste verkoopcijfers behaalde Richemont in eigen winkels van luxehuizen op toeristentrekpleisters, zoals Genève, Parijs, Londen en het Midden-Oosten. Maar de maisons zagen ook een verbetering van het aantal binnenlandse aankopen.
Ook in Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika rapporteerde Richemont dubbelcijferige omzetgroei, maar het sterkst was de verkoop in Japan. Daar profiteerde het luxeconcern het afgelopen jaar van de sterke binnenlandse consumptie, waardoor de omzet 23 procent steeg.
Hoewel Richemont geen cijfers van afzonderlijke bedrijven bekend maakt, liet het luxeconcern wel weten dat de omzetgroei van Net-a-Porter het bedrijfsgemiddelde blijft overschrijden. In 2012 steeg de omzet van de luxewebshop 55 procent naar 368 miljoen pond.