Jam richt zich op jeans en authenticiteit
bezig met laden...
Aan de ervaring van de organisatie zal het niet liggen. Munich Fabric Start Veranstaltungen is in handen van Sebastian Klinder en diens vader, die ook de organisatie van stoffenbeurs Munich Fabric Start op zich nemen. En Günther Sommer dus, die al zijn hele leven in denim opereert. De heren hebben een duidelijk idee van hoe ze het hebben willen. "Wij willen het simpel, authentiek en anders doen," vertellen ze op een persbijeenkomst in Amsterdam. "Op veel beurzen krijg je het gevoel van propaganda. De focus van Jam moet liggen op het product. Er is op die manier veel tijd en aandacht. Bijvoorbeeld voor het schrijven van orders." De organisatie merkt dat dit concept goed wordt ontvangen. Op de eerste editie van Jam, in de zomer van 2007, waren er 75 exposanten aanwezig. De editie erna al 120 en daarna was er sprake van een heuse explosie. De laatste editie (de eerste keer in Keulen) telde al bijna 320 labels waar achtduizend bezoekers op afkwamen. In januari zal het aantal labels ("geen agenten, die je op veel andere beurzen ziet") 350 zijn en in juli komen er nieuwe hallen bij. Maar hoe kan het ook anders? De organisatie doet alles zelf, tot aan de opbouw van de stands aan toe. "De exposanten komen kort voor de opening binnenwandelen." Hoe dat allemaal kan voor 160 euro per vierkante meter? "We krijgen veel hulp van het beursgebouw en worden gesponsord," vertelt Klinder.
Jam wordt gehouden van 30 januari t/m 1 februari 2009 in Keulen. Premium in Berlijn van 29 t/m 31 januari 2009. En voor wie echt alles op het gebied van denim wil weten, kan stoffenbeurs Bluezone ook nog aandoen. Bluezone is de speciale spijkerstoffenafdeling van Munich Fabric Start in München (3, 4 en 5 februari 2009).