• Home
  • V1
  • Leads
  • Jam richt zich op jeans en authenticiteit

Jam richt zich op jeans en authenticiteit

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Duitsland lijkt, ondanks de opheffing van jeansbeurs Interjeans begin deze eeuw, zijn status van spijkerbroekenwalhalla te heroveren. Interjeans - de grootste beurs van Europa op het gebied van spijkerbroeken - verdween enkele jaren geleden van het Keulense toneel.

Niet veel later hernam Duitsland zich en opende de beurs Premium, die in januari voor de dertiende keer zal plaatsvinden, zijn deuren in Berlijn. Deze beurs richt zich op jeans en aanverwante labels en begeeft zich met merken als Replay, Diesel en Nudie vooral in het hoogsegment.

Sinds anderhalf jaar is daar jeansbeurs Jam bijgekomen. Ondanks berichten dat deze beurs zich meer zou gaan bezighouden met mode-, schoenen- en accessoirelabels, richt ook deze beurs, die onlangs van München naar Keulen verhuisde, zich vooral op jeans- en aanverwante labels. Uit het middensegment. En dat is precies waarin Jam zich onderscheidt van broer Premium. Want ondanks dat beide beurzen in hetzelfde weekend vallen is organisator van Jam, Munich Fabric Start Veranstaltungen, niet bang voor concurrentie. "Echt leuk is het niet natuurlijk dat de beurzen tegelijkertijd vallen. Maar Premium richt zich op een ander, hoger segment," vertelt Günther Sommer, beursmanager van Jam. "Wij willen normale retailers bereiken. Hoog van kwaliteit en mainstream . We willen merken die sinds de opheffing van Interjeans geen plek meer hebben een platform geven."

Aan de ervaring van de organisatie zal het niet liggen. Munich Fabric Start Veranstaltungen is in handen van Sebastian Klinder en diens vader, die ook de organisatie van stoffenbeurs Munich Fabric Start op zich nemen. En Günther Sommer dus, die al zijn hele leven in denim opereert. De heren hebben een duidelijk idee van hoe ze het hebben willen. "Wij willen het simpel, authentiek en anders doen," vertellen ze op een persbijeenkomst in Amsterdam. "Op veel beurzen krijg je het gevoel van propaganda. De focus van Jam moet liggen op het product. Er is op die manier veel tijd en aandacht. Bijvoorbeeld voor het schrijven van orders." De organisatie merkt dat dit concept goed wordt ontvangen. Op de eerste editie van Jam, in de zomer van 2007, waren er 75 exposanten aanwezig. De editie erna al 120 en daarna was er sprake van een heuse explosie. De laatste editie (de eerste keer in Keulen) telde al bijna 320 labels waar achtduizend bezoekers op afkwamen. In januari zal het aantal labels ("geen agenten, die je op veel andere beurzen ziet") 350 zijn en in juli komen er nieuwe hallen bij. Maar hoe kan het ook anders? De organisatie doet alles zelf, tot aan de opbouw van de stands aan toe. "De exposanten komen kort voor de opening binnenwandelen." Hoe dat allemaal kan voor 160 euro per vierkante meter? "We krijgen veel hulp van het beursgebouw en worden gesponsord," vertelt Klinder.

Jam wordt gehouden van 30 januari t/m 1 februari 2009 in Keulen. Premium in Berlijn van 29 t/m 31 januari 2009. En voor wie echt alles op het gebied van denim wil weten, kan stoffenbeurs Bluezone ook nog aandoen. Bluezone is de speciale spijkerstoffenafdeling van Munich Fabric Start in München (3, 4 en 5 februari 2009).

JAM
Jam Cologne
Jeans Affair Munich