Jan Taminiau ontwerpt bedrijfskleding Waldorf Astoria
bezig met laden...
De Amerikaanse hotelketen maakte het nieuws donderdag bekend met een uitgebreid persbericht met bijbehorend promotiebeeld. Ook de samenwerking van Mart Visser met KLM, Frans Molenaar met Albert Heijn en Alexander van Slobbe met de gemeente Arnhem werd breed uitgemeten in de pers. En dat terwijl bedrijfskleding vroeger het imago had suf en lelijk te zijn.
Bedrijven zijn uniformen belangrijker gaan vinden
Het ontwerp van bedrijfskleding werd uitbesteed aan anonieme bedrijven, of, in een enkel geval aan een ontwerper. Maar echt te koop liepen zij er niet mee. Bedrijfskleding ontwerpen werd meer gezien als een manier om bij te klussen. De afgelopen jaren is daar verandering in gekomen. Bedrijven zijn de uniformen van hun personeel belangrijker gaan vinden en besteden de opdrachten nu uit naar merken of ontwerpers die hun sporen verdiend hebben in de modewereld, zo berichtte Fashionunited.nl in 2011 in het artikel Geld verdienen met bedrijfskleding.Dyanne Beekman, imago consultant en directeur van de Beekman Group die een aparte divisie heeft in bedrijfskleding, zegt in het artikel het heel logisch te vinden dat de aandacht voor hoe bedrijfskleding eruitziet belangrijker is geworden. “Dat komt door alle informatiekanalen. Mensen zijn intelligenter en veeleisender dan vroeger. Een bedrijf komt niet meer weg met het kleden van zijn mensen in een standaardpakje met het bedrijfslogo erop. Goede kleding zorgt ervoor dat medewerkers zich goed voelen en dat ze beter overkomen bij klanten,” aldus Beekman.
Sinds 2000 worden er door de brancheorganisatie van bedrijfskleding Holland Career & Workwear zelfs prijzen uitgereikt voor de beste uniformen. In 2010 gaf de jury aan dat het modische aspect voor bedrijfskleding is toegenomen. Dat heeft als resultaat dat bedrijfskleding zowel voor het bedrijf als voor de ontwerper meer en meer gezien wordt als een creatieve samenwerking.
Taminiau’s eerste stap in het ontwerpproces was dan ook inspiratie opdoen. Hij dook het archief van het Rijksmuseum in en liet zich inspireren door de locatie en rijke historie van de voormalige patriciërshuizen waar het Waldorf Astoria zich heeft gevestigd. Met zijn ontwerpen wil hij het grachtenhuishouden van weleer nieuw leven in blazen.
Voor ontwerpers wordt bedrijfskleding gezien als een creatieve samenwerking
Details refereren naar die periode, zoals de haarbanden en strikjes bij een ruime rok van de kamermeisjes. De basiskleur van de herenkostuums is donkerblauw; complementair aan de sfeer en inrichting van het hotel. De ontwerpen hebben een light tailoring touch met zachte, ronde vormen. Ook de beweeglijkheid van het kabbelende grachtenwater bracht Taminiau op ideeën. Het is een terugkerend element in de outfits voor verschillende functies geworden, waaronder de soepel vallende lichtblauwe stropdassen die golven als een rimpeling in het water.Het opvallendst is het uniform van de front office medewerkers: een zijden, knielange jurk met een print van de historische grachtengordel. Taminiau vond dit dessin op een prent van Balthasar Florisz. van Berckenrode in de Rijksstudio, de openbare digitale collectie van het Rijksmuseum. Deze jurk is voor de couturier zijn persoonlijke verbeelding van heden en verleden.
De outfits zijn geproduceerd in samenwerking met Emergo Textile Projects, dat onderdeel uitmaakt van McGregor Fashion Group en gespecialiseerd is in exclusieve bedrijfskleding. De kleding is van hoogwaardige kwaliteit en zijn volgens de hotelketen zeer comfortabel. Roberto Payer, general manager van Waldorf Astoria Amsterdam, laat weten erg blij te zijn met het resultaat. “Jan Taminiau, onze nationale ‘couture-trots’, heeft heel goed aangevoeld wat wij wensten. Zijn gracieuze en persoonlijke signatuur past prachtig bij de elegante stijl van Waldorf Astoria Amsterdam.”
Foto’s: Ernst Coppejans voor Waldorf Astoria Amsterdam