Jarig Matinique zoekt nieuwe klanten met X-collectie
bezig met laden...
De mode
X, gelanceerd ter ere van de verjaardag van Matinique, bestaat uit een wollen winterjas zo licht als een veertje, maar met een zware uitstraling, kasjmier truien, overhemden, een kostuum en losse blazers met tweedmotief. Het patroon is op de stof geprint door Sieger, een stoffenbedrijf uit Duitsland. Alles in donkere kleuren: zwart, grijs en bruin.
De look van X is luxer dan die van de reguliere lijn. De stoffen komen uit Italië, de productie vindt plaats in Roemenië. Een slimme zet in tijden van kritiek op productie in lage loonlanden. "Toen we besloten dat we een tailormade-lijn wilden, wisten we meteen dat het made in Europe moest zijn. De productie is dichterbij huis en daardoor makkelijker te sturen. En de kwaliteit is veel beter," zegt Booth. De prijzen van X liggen wel 20 procent hoger dan bij de andere kledingstukken van Matinique. Maar volgens de ontwerper valt dat reuze mee, omdat er bezuinigd kon worden op productiekosten en invoerrechten.
Doel
Wereldwijd heeft Matinique, onderdeel van modeconcern IC Companys, 842 verkooppunten, waarvan 42 eigen winkels. In Nederland ligt het merk bij zo’n tachtig winkels. Voor de verjaardagscollectie selecteerde Matinique een aantal high end boetieks die de lijn mochten inkopen. De wintercollectie van X zal voor meer retailers beschikbaar worden gesteld. In de eigen winkels krijgt X een speciale ruimte, met een eigen rek en aparte hangers. Zijn er dan ook plannen voor eigen X-winkels? Matinique doet er geen uitspraken over.
Yasmine Esser
Foto’s: Matinique in 1983 en de nieuwe X-collectie