• Home
  • V1
  • Leads
  • Jarig Matinique zoekt nieuwe klanten met X-collectie

Jarig Matinique zoekt nieuwe klanten met X-collectie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Met vijf grote koffers stond het team van Matinique dinsdag op het Rembrandtplein in Amsterdam. Door Koninginnedag reed de taxi niet verder, dus de Denen moesten zich met hun bagage door de feestende menigte wurmen op weg naar het hotel.

Wat er in het reisgoed zat? De nieuwe lijn, genaamd X, in het leven geroepen om de veertigste verjaardag van het mannenmodemerk te vieren.

De mode

voor mannen is niet veel veranderd sinds Niels Martinsen in 1973 Matinique oprichtte. De kleding op oude campagnebeelden van het herenmodemerk oogt enkel meer oversized. Nu zijn de silhouetten strakker en de uitstraling is formeler. Vooral de nieuwste lijn van Matinique, X, is minimalistisch. "Mannen willen simpel," zegt Jan Booth, ontwerper bij Matinique. "De collectie is clean. De pakken hebben een klassieke uitstraling. De zakkleppen zijn klein, de pijpen smal en de knopen zijn weggewerkt."

X, gelanceerd ter ere van de verjaardag van Matinique, bestaat uit een wollen winterjas zo licht als een veertje, maar met een zware uitstraling, kasjmier truien, overhemden, een kostuum en losse blazers met tweedmotief. Het patroon is op de stof geprint door Sieger, een stoffenbedrijf uit Duitsland. Alles in donkere kleuren: zwart, grijs en bruin.

De look van X is luxer dan die van de reguliere lijn. De stoffen komen uit Italië, de productie vindt plaats in Roemenië. Een slimme zet in tijden van kritiek op productie in lage loonlanden. "Toen we besloten dat we een tailormade-lijn wilden, wisten we meteen dat het made in Europe moest zijn. De productie is dichterbij huis en daardoor makkelijker te sturen. En de kwaliteit is veel beter," zegt Booth. De prijzen van X liggen wel 20 procent hoger dan bij de andere kledingstukken van Matinique. Maar volgens de ontwerper valt dat reuze mee, omdat er bezuinigd kon worden op productiekosten en invoerrechten.

Doel

van X - de lijn blijft ook na het jubileumjaar terugkeren - is consumenten meer keuze aanbieden. "De huidige klanten zijn verveelt," grapt Booth. Bovendien wil Matinique nieuwe kopers aantrekken, want in het afgelopen boekjaar daalde de omzet met 3 procent. In totaal rapporteerde het mannenmerk een omzet van 280 miljoen Deense kroon (37,5 miljoen euro).

Wereldwijd heeft Matinique, onderdeel van modeconcern IC Companys, 842 verkooppunten, waarvan 42 eigen winkels. In Nederland ligt het merk bij zo’n tachtig winkels. Voor de verjaardagscollectie selecteerde Matinique een aantal high end boetieks die de lijn mochten inkopen. De wintercollectie van X zal voor meer retailers beschikbaar worden gesteld. In de eigen winkels krijgt X een speciale ruimte, met een eigen rek en aparte hangers. Zijn er dan ook plannen voor eigen X-winkels? Matinique doet er geen uitspraken over.

Yasmine Esser

Foto’s: Matinique in 1983 en de nieuwe X-collectie

IC Companys
Matinique