Jonathan Christopher: ‘ITV Denim voelde als thuiskomen’
bezig met laden...
“Het is bizar en geweldig tegelijk dat ik heb gewonnen; er was zo’n korte tijd voor het project! Ik werd benaderd door HTNK (Fashion recruitment & consultancy bureau, die in samenwerking met Kingpins het evenement organiseerde, red.) om in drie weken een collectie te maken. In vergelijking; een andere ontwerper werkte samen met een denimweverij uit China, die had zeven weken de tijd. Kan je nagaan hoe hard ik heb gewerkt om de collectie in drie weken te maken. Ik heb alles op alles gezet.”
Wat ga je met het prijzengeld doen?
Resoluut: “Investeren in mijn nieuwe collectie. Het is nog niet bekend wanneer deze uitkomt, maar waarschijnlijk begin volgend jaar.”
Opent het winnen van deze award veel nieuwe deuren?
“Ik hoop het. Er liggen wel wat grote projecten klaar, maar daar mag ik nog niets over zeggen. Het levert nu al meer werk op; de winnende collectie moet ik nog een keer maken. De ontwerpen gaan immers mee met Kingpins en mijn PR-bureau wil de collectie ook in de showroom hangen. Ik heb dus al gebeld met ITV Denim. “Geen probleem,” zeiden ze.”
De Global Denim Awards koppelt zes ontwerpers aan zes denimweverijen uit zes verschillende landen. Jij werd gekoppeld aan ITV Denim in Italië. Hoe was het om met hen samen te werken?
“Mariette Hoitink (oprichtster van HTNK, red.) belde mij of ik mee wilde doen en zei meteen dat ITV Denim de ideale match was voor mij. Dat was ook echt zo; het voelde als thuiskomen bij ITV Denim. Het is zo’n mooi familiebedrijf; Paolo Gnutti is de vice-president van het bedrijf maar werkt ook in de wasserij. Zijn zus Barbara Gnutti is exportmanager en met haar klinkt het zo goed, we hoeven elkaar zinnen niet eens af te maken. Ze zijn net zoals ik; ze werken heel hard en hebben ook een mentaliteit van ‘laten we het proberen’. We delen het gevoel voor het denim-vak en zijn er met z’n allen keihard voor gegaan. Inmiddels ben ik helemaal opgenomen in hun familie.”
“Het water dat ze gebruiken bij het wassen en verven van denim wordt gezuiverd binnen het bedrijf zelf. Verder gebruiken ze afvalstoffen uit de wijnproductie uit eigen omgeving, die techniek noemen ze Wine-Tex. De denim gaat trouwens ook in een speciaal bad, waardoor je ze zes maanden kan dragen zonder de jeans te wassen. Bij ITV Denim laten ze een nieuwe kant van duurzaam zien. Ze gaan niet voor de meeste meters stof, maar voor de mooiste kwaliteit en duurzaamheid.”
Hoe ben je begonnen aan je collectie bij ITV Denim?
“Vanaf het begin waren ze bij ITV Denim heel open; ik mocht overal rondlopen, in hun atelier, hun wasserij en ik mocht research doen in hun archief. Ik heb zelfs naast de directeur in zijn kantoor zitten werken. Hij zei meteen: ‘laat Jonathan maar zijn gang gaan’. Ik raakte geïnspireerd door restproducten. Ik heb alle wassingen en airbrush-technieken zelf gedaan, ik heb zelf in de weverij met een slijptol in mijn handen gestaan om de denim te bewerken. De handen uit de mouwen steken, dat is het leukste wat er is.”
Je collectie ‘Nomadum’ bestaat uit vijf looks die samen een capsule collectie vormen. Wat was het idee voor je collectie?
“Ik ben geboren op de Filippijnen en half-Amerikaans, en ik reis enorm veel voor mijn werk. Ik voel me soms net een nomade. Met dat idee ben ik onderzoek doen naar archetypische kleding en heb ik een collectie gemaakt, voor iemand die wil verdwalen en zich wil verwonderen in de wereld. Omdat de collectie uit vijf looks moest bestaan, heb ik vijf ‘nomade-karakters’ bedacht. De eerste is de City Dweller; een urban nomade die door de stad heen zwerft. Hij heeft een pak aan, maar heeft wel een satorial look. De tweede is de Mountain Wanderer, geïnspireerd op nomaden die door de woestijn trekken in grote gewaden. Bij deze look heb ik gekozen voor een grote capuchon en een verlengd overhemd, wat ook heel erg binnen mijn signatuur past. Als derde karakter heb ik de Skytraveler ontwikkeld; het aviatorjasje doet mij denken aan iemand die de wereld overvliegt naar onontdekte plekken. De Tribe Hopper is mijn vierde karakter, geïnspireerd op stammen in Peru. Daarvoor heb ik franjes in de trui verwerkt en ook panterprint toegevoegd. Het laatste karakter, de Arctic Walker, refereert aan verkenners op de Noordpool en bergbeklimmers."
“Het bomberjack dat ik met de hand heb gevild; met een punchnaald heb ik alpacawol door de denim heengetrokken. Het jasje heeft vier panden en het duurde zes uur per pand om de stof te bewerken. Toen heb ik wel hulp gekregen hoor. Ik maakte me wel zorgen over het patroon; ik had maar drie weken voor de collectie en er was dus geen tijd om een sample te maken. Het was een kwestie van stikken, opvullen en kijken hoe het wordt. Maken en gaan, best eng.”
Voorheen deed je weinig met denim in je collecties. Ben je nu van gedachten veranderd?
“Eigenlijk vond ik mezelf geen ‘denim-mens’. Ik wist niet dat ik iets miste zonder denim, maar daar ben ik nu wel achter. Denim past eigenlijk heel goed bij mij; het is een onwijs technische stof en ik ben ook heel technisch. Denim is heel veranderlijk, het heeft veel gezichten. De verf, wassingen en technieken maken het verschil. Ik voel me nog geen denim-specialist hoor, ik heb alleen de oppervlakte van het ‘denim-vak’ aangeraakt. Ik wil er nog dieper induiken en meer technische mogelijkheden uitproberen. De gradatie van denim is enorm; je kan het zo zacht maken als zijde, maar ook stug en stevig houden. Er is nog veel te behalen.”
Anne Buis
Foto 1 en 2: Peter Stigter
Foto 3 en 4: Martijn Senders
Stylist: Juan Velazquez Caceres
Model: Thomas (Tony Jones Model Management)
Haar en make-up: Chris Volkers