• Home
  • V1
  • Leads
  • Jongeren inspraak in nieuwe Pro winkels

Jongeren inspraak in nieuwe Pro winkels

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Schoenenketen Pro, onderdeel van de Hoogenbosch Retail Group van Macintosh, slaat een nieuwe weg in. Bij zowel het interieur van de winkels als de collecties krijgen jongeren meer inspraak. Directeur Henk Sieders: “Ze vonden

schoenenwinkels nu vooral een eenheidsworst.”

Veel flatscreen televisies met muziekclips en youtube filmpjes en een streetwise uitstraling. Zo zien de nieuwe winkels van Pro er binnenkort uit, volgens Henk Sieders, die sinds mei 2009 algemeen directeur is van de Hoogenbosch Retail Group. Op 25 november opent de eerste nieuwe Pro winkel in Amsterdam. “In deze economisch barre tijd is het belangrijk om je te onderscheiden als retailer,” zegt Sieders. “Daarom gaan we ons nu ook meer richten op fashion. En merken als Vans, Converse, Nike en Adidas hebben zelfs exclusieve sneakers die alleen bij Pro verkrijgbaar zijn.”

Om Pro, v

oorheen Pro Sport, nog meer te onderscheiden van andere schoenwinkels in Nederland, geeft de winkelketen consumenten meer inspraak. Het uiterlijk van de nieuwe Pro-winkel kwam tot stand door panelgesprekken met jongeren. “Daar kwam uit dat jongeren graag muziek horen in een winkel en videoclips kijken op tv-schermen. De jongens van Leyp, die zich richten op keldingproductie, grafische vormgeving en illustratie, hebben aan de hand van de panelgesprekken de restyling ontwikkeld.” Jongeren willen volgens Sieders vooral gehoord worden. “Jongeren hebben een eigen mening en ze kunen daarom via onze website input blijven geven voor onze collecties en voor de muziek in winkels. Iedere winkel zal op die manier anders zijn, en minder een eenheidsworst.”

De winkels van Pro zullen in de toekomst een meer streetwise uiterlijk krijgen. Tot nu toe is de uitstraling van de winkels nog rustig, sportief en strak. De eerste Pro winkel werd geopend in 1989. Inmiddels heeft de keten meer dan 220 medewerkers en 30 vestigingen in Nederland. Naast Pro, behoren ook de winkels van Dolcis, Invito, Manfield en Shick tot de Hoogenbosch Retail Group, dat op haar beurt weer deel uit maakt van de Macintosh Retail Group. In totaal heeft Hoogenbosch 235 winkels en 2050 werknemers.

Pro en de andere Hoogenbosch winkels doen het volgens Macintosh goed. Eind oktober liet het bedrijf weten dat de omzet van alle schoenformules gestegen was in het afgelopen kwartaal, maar dat Hoogenbosch duidelijk koploper was. In totaal kwam de omzet van de sector Fashion in het derde kwartaal uit op 172,6 miljoen euro. Pat Hünen van Macintosh: “Het was slecht weer, en dat is goed voor ons. We verkopen dan meer schoenen voor de reguliere prijs.” Hoeveel omzetverschil er tussen de ketens zat, wil het bedrijf niet bekendmaken.



Hoogenbosch
Macintosh
pro shoes
Pro Sport