• Home
  • V1
  • Leads
  • Jozo Lonac, Naketano: 'Wij houden wel van een uitdaging'

Jozo Lonac, Naketano: 'Wij houden wel van een uitdaging'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Naketano, het elegante sportkledingmerk met de Japans klinkende naam, maar afkomstig uit Duitsland, kiest de webwinkel als een van zijn belangrijkste distributiekanalen. Met ontwerpen die zijn geïnspireerd op traditionele Japanse kostuums,

gokt Naketano op succes met originele comfortabele kleding van viscose en een mengsel van katoen met bamboe. Het merk wordt ondanks de huidige economische situatie wereldwijd verkocht in exclusieve winkels. Vandaag vertelt Jozo Lonac, eigenaar van het bedrijf, zijn verhaal aan FashionUnited.

Wanneer heeft u het merk gelanceerd?
Wij zijn gestart in 2005. Ons belangrijkste doel was om stijlen te creëren die ‘favoriete kledingpotentie’ hebben. Dat is een pittig benchmark, maar we gaan met dit statement graag de uitdaging aan.

Is zakendoen via internet een goede keuze voor Naketano?
Om eerlijk te zijn, gebruiken we onze webwinkel meer als marketing tool. In essentie zijn wij een groothandel, onze winkeliers komen op de eerste plaats. De webwinkel zorgt voor meer exposure.

Waar wordt Naketano verder gedistribueerd?
Wij hebben ongeveer 200 winkels geselecteerd in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, België, Italië, Canada en Rusland.

Hoe zou u uw doelstelling omschrijven?
Als je ‘favoriete kledingstukken’ wilt ontwerpen, heb je geen doelgroep nodig. Maar, serieus, ik denk niet in termen van doelgroepen. De focus ligt altijd op het product. Ik weet echter wel dat de meeste kopers tussen de 18 en 30 jaar oud zijn.

Is er nog ruimte voor Naketano in een competitieve markt met goedkope winkelketens zoals H&M, Zara of Mango?
Ze zijn wel groot, vindt u niet? Ja, het is heel moeilijk om basics te verkopen met zulke grote jongens om je heen, maar dat is goed. Wij moeten met andere ontwerpen komen en consequent focussen op ieder detail. Ook de kwaliteit van de stof is erg belangrijk. En dat is dus onze niche.

Maakt u gebruik van sociale netwerksites? Waarom?
De eerste stappen zijn gezet, maar niet met zoveel enthousiasme als sommige andere merken. Ik focus helemaal op het product. Tegenwoordig zouden consumenten zoveel mogelijk waar voor hun zuurverdiende geld moeten krijgen. Hoeveel merken kent u die veel geld vragen voor een waardeloos product? Geen commentaar …

Is een sociaal netwerk een goede manier om in deze tijd een merk te promoten?
Het is zeker een krachtige tool, veel beter dan e-mail marketing. Het is persoonlijker en je kunt snel het ijs breken.

Wordt Naketano ook in outlet stores verkocht?
Op dit moment werken we met Privalia, Zalando Lounge en ClubSale.

Hoe ziet de toekomst van de online modeverkoop eruit?
Internet is nog steeds een groeiend verkoopkanaal. De fantastische reclamemogelijkheden, bijna net zo effectief als het verkopen via catalogi, is naar mijn mening het grootste voordeel. Het grootste risico is het groeiend aantal winkels dat moet sluiten vanwege de stijgende verkoop via internet.

Van onze correspondent in Barcelona

Naketano