• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘Kamervragen’ voor verduurzaming zijde

‘Kamervragen’ voor verduurzaming zijde

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Onlangs vond de dertiende editie van 'Kamervragen' plaats. Een kleinschalig, informeel evenement in Stadsschouwburg Amsterdam. Tijdens Kamervragen presenteren jonge ondernemers hun duurzame projecten én hun vraagstukken,

zodat na de presentatie in groepen gezamenlijk naar oplossingen kan worden gezocht. Deze editie presenteerde zijdekenner Bahareh Panjeh Shahi haar project Kiss&Tell, ‘A silk story’, waarmee zij de Marie Claire Starters Award won.

Sh

ahi werkt met Kiss&Tell aan verduurzaming en het behoudt van traditionele zijde. In maart 2012 brengt Bahareh Panjeh Shahi samen met ontwerpster Nadine Kooijman een collectie zijden jurkjes op de markt. In het voortraject is Shahi tegen verschillende problemen opgelopen en hoopt met Kamervragen tot nieuwe oplossingen te komen.

Kiss&Tell werkt met drie soorten ‘duurzame’ Indiase zijdesoorten: Tassar, Eri en Munga. Tassar wordt ook wel ‘Forest silk’ genoemd. Een nadeel van deze zijde is, dat het ontpoppingsproces in de niet-duurzame industrie kon worden onderbroken, waardoor schaarste ontstaat. Kiss&Tell onderbreekt dit proces niet. Toch kan Kiss&Tell ook een kwaliteit bieden, waarbij de lengte van het zijdegaren wordt behouden: de Eri zijde, bekend als ‘Peace Silk’. Deze zijde komt van een ‘slimme rups’, want dit dier spint een gaatje en vliegt uit als vlinder zonder de cocon te breken. Een andere kwaliteit is Munga zijde. Dit wordt ook wel de ‘Golden Gift’ genoemd, want deze rups spint een palet aan kleur, van camel, zand tot goud. Deze zijde hoeft niet geverfd.

Samen met de lokale wevers en spinners ofwel NGO’s (non-governmental organizations) richt Kiss&Tell zich op het behoud van het natuurlijke zijdeproces, waardoor traditionele zijde blijft bestaan en de vlinder niet uitsterft. Dit is ook in het belang van de lokale zijdeboeren, wevers en spinners die in de eigen dorpen kunnen blijven en niet naar de stad hoeven te verhuizen om in fabrieken daar te werken.

Ondanks dat het natuurlijke zijdeproces en de lokale industrie behouden blijven, maakt Bahareh Panjeh Shahi zich zorgen. “Er zijn geen bestrijdingsmiddelen nodig, maar wel chemicaliën om spinvloeistof van de cocons te verwijderen. Zijdeproductie kost ook net zoveel water als katoenproductie. Daarbij blijft een milieuvriendelijk verfproces lastig tenzij gebruikt gemaakt wordt van Munga zijde. Bahareh geeft ook aan: “Duurzaamheid gaat natuurlijk ook over betere kwaliteiten en deze traditionele zijde is vele malen sterker dan kunstmatige zijde.”

Traditionele zijde omvat 20 procent van de volledige zijde-industrie. De overige 80 procent zijn commerciële zijdeproducties, waarbij het natuurlijke proces van de zijderups wordt onderbroken of zijde wordt gekweekt. Door bezoeken aan India weet Shahi te vertellen dat de kwaliteit van kunstmatige zijde erg slecht is: “Als je ziet wat er wordt aangeboden aan stoffen, dan begrijp je precies waarom er zoveel troep in het westen wordt verkocht.” Kiss&Tell let tijdens de productie vanzelfsprekend op de fairtrade principes, zoals eerlijke lonen, gezonde werkomstandigheden, normale werktijden en het voorkomen van kinderarbeid.

De collectie van het nieuwe label bestaat uit een serie duurzame zijden jurkjes. Shahi en Kooijman stelden zichzelf een aantal core-values: sustainability, sensibility en style. De collectie moet hierdoor een serie ‘fashionable’ jurkjes opleveren van duurzame kwaliteit.
Echte oplossingen ten behoeve van de verduurzaming van zijde bleven uit tijdens Kamervragen. Wel leverde de bijeenkomst een aantal bruikbare aanvullingen voor de bedrijfsvoering van Kiss&Tell zoals ‘labeling’ met gradaties in eerlijkheid. Non-profit organisatie Made-By adviseerde de communicatie aan te scherpen. Ook zou het merk zich nog kunnen richten tot de duurzame specialisten bij CREM en het Kenniscentrum Design en Technologie van Saxion.

Yildiz Celie

kamervragen
kiss&tell
zijde