• Home
  • V1
  • Leads
  • 'Kansen voor sportdetailhandel'

'Kansen voor sportdetailhandel'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Omdat de sportmarkt de komende jaren in een hoog tempo blijft veranderen, moeten sportwinkeliers duidelijke keuzes maken. Dat staat in het nieuwe structuuronderzoek ‘De sportmarkt van de toekomst’ dat is geschreven in

opdracht van de adviescommissie sportdetailhandel van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. De totale omzet van de sportdetailhandel is het afgelopen jaar min of meer gelijk gebleven, terwijl het aanbod groeide. Toch is de boodschap van de onderzoekers dat er kansen liggen voor de sportwinkelier.

Een belangrijke voorwaarde voor succes is volgens het rapport dat winkeliers de juiste manier kiezen om hun klanten te benaderen. Het aantal mensen dat sport is weliswaar toegenomen, maar de sporten die ze beoefenen is aan verandering onderhevig. In de komende jaren zal het aantal beoefenaars van fysieke contactsporten afnemen terwijl er –als gevolg van vergrijzing- meer mensen kiezen voor fitness, aerobics, fietsen, wandelen en hardlopen.

Het rapport beschrijft de zes klantgroepen van de toekomst, ingedeeld naar hun motivatie om te sporten. Zo onderscheidt het rapport de Gezelligheid-sporter, de Gezondheid-sporter, de Prestatie-sporter, de Vereniging-sporter, de Zuinige-sporter en de Niet-sporter. Elk van deze groepen heeft een eigen manier waarop zij sporten –en ook het kopen van sportkleding- benaderen. Inzicht in de motieven van klanten is daarom van belang. Bijvoorbeeld voor het opbouwen van een goede klantrelatie ; uit onderzoek blijkt dat consumenten best willen reizen voor een winkel met het juiste assortiment en een goede service.

Het rapport ‘De sportmarkt van de toekomst’ is gratis te downloaden op de website van het hoofdbedrijfschap detailhandel en op de website van CBW-Mitex.

HBD
Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Mitex
sportdetailhandel
Sportkleding