• Home
  • V1
  • Leads
  • Kapitaalinjectie mode-community Fashiolista.com

Kapitaalinjectie mode-community Fashiolista.com

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De van oorsprong Nederlandse modecommunity Fashiolista.com ontvangt een kapitaalinjectie van een half miljoen dollar van de Nederlandse ondernemers Marc Schröder en Michiel Muller en het investeringsfonds Atomico Ventures dat in

Londen is gevestigd. Het geld zal ter promotie van het platform worden ingezet. Fashiolista.com heeft vooral gebruikers in Nederland en Brazilië en wil groeien in Groot Brittannië en de VS.

De website is gestart door vier techneuten die eerder een vergelijkingssite voor elektronica hadden opgericht. Een jaar geleden besloten zij zich op de modemarkt te storten. "Een leuke en snel groeiende internetmarkt," zegt mede-oprichter en directeur Joost Nauta. De techneuten vroegen een groep studentes van het Amfi om hen wegwijs te maken in de modewereld en die van het online shoppen. "In feite is dat onze raad van advies," zegt Nauta. Op 29 april 2010 werd de site officieel gelanceerd. Binnen een maand had de community 3000 gebruikers (90 procent uit Brazilië). Negen maanden later telt het bedrijf tien werknemers en leden in honderd landen die samen meer dan 300.000 mode-items hebben toegevoegd. Nauta hoopt voor eind 2011 op een miljoen geregistreerde gebruikers.

Via
het platform kunnen leden middels een hartvormige knop hun vondsten uit online webshops met anderen delen. Gebruikers (voornamelijk vrouwen tussen 15 en 25 jaar) maken profielen aan met daarop hun favoriete artikelen uit webshops wereldwijd. Klik op het artikel en je wordt direct doorgelinkt naar de shop waar het item te koop is zodat je het zelf kunt bestellen. Fashiolista.com genereert inkomsten uit de verkoop van bannners (advertenties) op de site en ontvangt van een klein aantal van de webshops commissie per verkocht artikel. Nauta: "Op de site staan artikelen uit meer dan 10.000 webshops wereldwijd, we hebben nog niet met al die shops een contract afgesloten." Volgens de directeur wordt op ongeveer 95 procent van de artikelen doorgeklikt naar de webshop. Hij concludeert dat het de bezoekers van de site dus concreet om het aankopen gaat.

Volgens Mattias Ljungman, partner bij Atomico, is Fashiolista.com een voorbeeld van een high-potential start-up met significante groeimogelijkheden. "We doen deze investering samen met de Nederlandse investeerders Marc Schröder en Michiel Muller." (Schröder en Muller zijn als oprichters betrokken geweest bij verschillende succesvolle start-ups waaronder Tango en Route Mobiel, red.). "Ik kijk er naar uit om Fashiolista samen met de oprichters en onze mede-investeerders in de komende jaren naar een wereldwijd
succes te tillen," zegt Ljungman in het persbericht.

Fashiolista