• Home
  • V1
  • Leads
  • Kering groeit minder hard in eerste halfjaar 2013

Kering groeit minder hard in eerste halfjaar 2013

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De omzet van het Franse modeconcern Kering – voorheen PPR – groeit minder hard dan voorheen. In totaal boekte het moederbedrijf van modehuizen als Gucci, Balenciaga en Alexander McQueen een omzet van 4,678 miljard euro in de

eerste helft van het jaar. In de eerste zes maanden van 2012 bedroeg de omzet 4,614 miljard.

Waar Kering

een jaar gelden nog een omzetgroei van 16,7 procent rapporteerde moet het modeconcern het nu doen met een stijging van de omzet van 1,4 procent. Wanneer de modehuizen en bedrijven die zijn gekocht en verkocht, niet worden meegerekend, groeide de omzet met 4,2 procent. CEO François-Henri Pinault noemt de financiële resultaten ‘sterk’.

De eerste helft van het jaar werd gekenmerkt door transacties. Zo deed het bedrijf de kindermodemerken Vertbaudet van de hand. De merken maakten deel uit van Redcats, een online distributeur van mode- en interieurartikelen. Kering kocht een meerderheidsbelang in Qeelin, een Chinese luxe juwelier. Ook kocht het modeconcern aandelen in het label Christopher Kane, de Milanese juwelier Pomellato en in France Croco, een bedrijf gespecialiseerd in krokodillenleer.

1,4 procent meer omzet voor Kering

Het concern voor luxemode noemt het economische klimaat als reden voor de magere omzetgroei. Kering heeft ook een flinke klap gekregen door de verkoop van aandelen van electronicaretailer Het Fnac. Het nettoresultaat kwam 477 miljoen euro lager uit in de eerste helft van 2013, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het modeconcern rapporteerde in 2012 nog een nettowinst van 477 miljoen euro in het eerste half jaar. Dit jaar schrijft het concern 173 miljoen euro in de boeken. De winst voor interest, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (Ebitda) van Kering groeide met 2,9 procent naar 983 miljoen euro.

Kering zet de strategie om te focussen op opkomende markten door. Momenteel komt nog 79 procent van de omzet uit Europa. 39 procent van de omzet komt uit emerging markets.

Foto: Gucci

Kering
PPR