• Home
  • V1
  • Leads
  • Keuze van Kiki: een protest tegen focus op merknamen

Keuze van Kiki: een protest tegen focus op merknamen

31 okt. 2014

Leads

Kiki Niesten verkoopt in haar winkel in Maastricht kledingstukken van merken als Prada, Dries van Noten en Céline. Maar die namen, daar gaat het niet om, vindt de retailer. Daarom besloot ze in Amsterdam designeritems zonder label van de hand te doen. Die heeft ze er uit geknipt. Niesten: “Het is een protest.”

Twintig jaar lang verzamelde Kiki Niesten telkens belangrijke kledingstukken uit de collecties die ze inkocht. Het was modeontwerper Alexander van Slobbe die zei dat ze daar eens wat mee moest gaan doen.

“We kennen elkaar al heel lang, wel vijfentwintig jaar. En ik wist dat ze een verzameling had,” vertelt Van Slobbe tijdens de winkelopening. “Dus ik zei: 'Misschien moeten we een deel aan een museum schenken'.” Niesten was niet meteen enthousiast. Ja, zou kunnen, was haar reactie. De vrienden bleven er over praten. “En toen kwam zeven weken geleden dit pand vrij.”

Deze week is de winkel, genaamd De Keuze van Kiki, in de Amsterdamse Herenstraat officieel geopend. Twee deuren verder is de winkel Orson + Bodil van Alexander van Slobbe gevestigd. “We kunnen dan 's ochtends ontbijten en de dag doornemen,” zegt Niesten, die van plan is iedere week vanuit Maastricht naar Amsterdam te reizen.

Kiki Niesten en Alexander van Slobbe knippen labels uit designerkleding

Van Slobbe is de curator van De Keuze van Kiki. Hij selecteerde topstukken, die in de winkel te koop zijn. Bijzonder aan de winkel is dat Van Slobbe en Niesten uit ieder kledingstuk het label hebben geknipt. Het oorspronkelijke etiket wordt uiteindelijk in een gesloten envelop aan de klant meegegeven. Van Slobbe vindt het maar niets dat mensen soms bij anderen in de kraag kijken om te zien wat ze aan hebben. “Ze kijken naar het merk, zonder te zien wat je werkelijk draagt.”

Niesten vertelt: “In Maastricht komen mensen binnen die zeggen: 'Ik zoek een Prada trui'. Dan vraag ik waarom. 'Ja, ik zoek een Prada truitje'. Ik zeg dan: 'Wat wil je graag? Dik, dun?' Het maakt ze niets uit. Dat kan ik wel snappen met een Céline tas, maar met een Prada trui? Als hier mensen komen zoeken naar een Prada trui dan zeg ik: 'Ga maar naar de PC'.”

Volgens Niesten is het concept van de Keuze van Kiki een protest tegen de enorme focus op labels. Eerder zette de retailer haar website al op zwart, omdat ze niet mee wil doen met de tendens om kleding online te verkopen. Om het assortiment van haar winkel toch op haar website te presenteren, maakte ze radio-uitzendingen. “Ja dat is een beetje hetzelfde als dit. Een protest,” zegt de Maastrichtse onderneemster. “Wij protesteren heel erg graag. We hebben een leeftijd en een status dat we het kunnen permitteren om te protesteren.”

Op aantal items bij de Keuze van Kiki kunnen consumenten bieden

Vond Niesten het niet moeilijk om haar verzameling weg te doen? “Ja, maar op een gegeven moment wordt de verzameling te groot. En ik ben ook eindig. Stel dat ik mijn kinderen opzadel met drie winkels vol kleding. Er zijn natuurlijk een heleboel kledingstukken die ik niet graag kwijt wil. Maar daar hebben we een tussenvorm voor gevonden. We hebben hamerstukken gemaakt. Dat zijn stukken waarvoor je je kunt inschrijven. Bijvoorbeeld die jas in het midden, bij de pilaar.” Ze wijst naar een beige mantel. “Daar hangt een kaart aan. We hadden ingezet op 1600, maar daar heeft iemand net al 1850 euro van gemaakt. De andere items hebben wel een vaste prijs.”

De Keuze van Kiki blijft in ieder geval een jaar open. Van Slobbe: “We moeten nog maar zien of het aanslaat natuurlijk, want het is wel brutaal om de labels er gewoon uit te halen.” Niesten: “We zijn samen heel creatief, dus we bedenken zo weer iets anders.”

Yasmine Esser