• Home
  • V1
  • Leads
  • King George: 'durven verder gaan waar de meesten stoppen'

King George: 'durven verder gaan waar de meesten stoppen'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

King George begon ruim vijf jaar geleden met de styling van etalages. Nu houdt het Belgische PR-bureau zich bezig met het ontwikkelen van winkelinterieurs, shopinstallaties, beursaankledingen en eventconcepten. De onderneming zit in de finale van de Retail

Interior News Awards – een Britse prijs voor modern en innovatief interieurdesign - voor het ontwerp van de Concept Fashion Store in Lochristi. “Voor ons is een verhaal altijd belangrijk in combinatie met het design, dus dat is de belangrijkste brug tussen tekst en design,” aldus Nicolas Block, oprichter van King George. Zijn bedrijf komt ook naar Nederland: volgende maand wordt een kantoor in Rotterdam geopend.

Wa

t betekent de Retail Interior News Awards-nominatie van de Concept Fashion Store Lochristi voor King George?

“We zijn bijzonder verheugd met de nominatie. In het begin tilde ik er niet zo zwaar aan, maar in onze omgeving wordt daar wel gewichtig over gedaan. We hebben drie rondes moeten doorstaan waarbij we telkens een dossier moesten insturen. Elke keer dachten we dat het over ging zijn, tot we het blijde nieuws kregen dat we in de finale zaten. De nominatie is vooral een erkenning dat we goed bezig zijn.”

Kunt u meer vertellen over het ontwerpproces van de Concept Fashion Store Lochristi?

“De Concept Fashion Store in Lochristi is een mooi voorbeeld van hoe een verhaal en storedesign perfect in harmonie zijn. Voor Concept FashionGroup hebben we ondertussen al zeven winkels ingericht, telkens met een andere opzet en verhaallijn. Lochristi is een gemeente vlakbij Gent waar sinds 100 jaar vooral aan bloementeelt gedaan wordt. Het leek ons een mooi uitgangspunt voor de winkel van 1250m2. De hele winkel is opgebouwd rond het thema 'bloemen- en plantenteelt'. Dat vertaalt zich kort gezegd in een zwarte serre van 150m2 waar alle accessoires – tassen, schoenen etcetera - worden getoond en een echte verticale tuin van 8 meter hoog (reikt over de twee verdiepingen) met irrigatiesysteem. In het midden van de shop staan drie bomen van elk 6 meter hoog, die de verdieping doorklieven met oud hout. De pashokken zijn gemaakt van golfplaten – zoals de opslaghokken voor bloemen - en het kassahuis stelt het huis van de bloemist voor. Een hippe koffiebar met Scandinavisch salons maakt het plaatje compleet. Op elk detail werd gelet om het verhaal tot in de puntjes te laten kloppen. Dat is wat de jury wist te overtuigen.”

Block heeft een achtergrond als lifestyle- en designjournalist en was tevens stylist voor alle bladen waarvoor hij werkzaam was. Zijn bedrijf heet ook wel 'The mad creative agency'. Ze gaan enkel voor de opdrachten die een combinatie maken tussen een goed verhaallijn, uniek in zijn opzet en 'een goede dosis fun'. Op dit moment bestaat het King George-team uit 12 personen op bureau en daarnaast de vakmannen die de winkelinterieurs en installaties in de praktijk uitvoeren. Naast de Concept Fashion Store heeft het bedrijf concepten bedacht voor meubelbeurs 'Cocoon' in Brussel, kledingwinkel Mister Men, het Perrin wijnevent en andere projecten van de Concept FashionGroup.

De eikpersoon van het bedrijf is de Engelse koning 'Mad king George'. Wat is het 'gekste' project wat er tot nu toe door het bedrijf is uitgevoerd?

“Ons bedrijf is geïnspireerd op King George III, de 'mad king' van England. Hij was zowat de gekste koning die ze ooit gekend hebben. Wij zijn gek van uitgangspunt, dus dat wil zeggen dat we verder durven te gaan waar de meeste stoppen. Een van de gekste dingen die we gedaan hebben, is het installeren van een verfpot op een verlichtingspaal voor AkzoNobel.
We hebben ondertussen heel wat leuke dingen mogen doen: pop-up diners in oude fabriekspanden, geheime tijdelijke cocktailbars, shops zoals Lochristi, een boom van 11 meter hoog uit wijnkisten voor een groot wijnevent en nog veel meer. King George blijft innoveren en hoe gekker het wordt, hoe meer we ons amuseren.”

Is er een project (gek of niet) wat u ooit nog eens zou willen uitvoeren?

“Een geheel hotel op poten zetten van A tot Z staat nog op ons verlanglijstje: interieur, huisstijl, beleving, alles. Verder willen we vooral blijven doen wat we vandaag allemaal realiseren en er zitten wel enkele mooie spectaculaire projecten in de pijplijn waar ik jammer genoeg nog niet veel over mag zeggen. 2015 belooft absoluut een jaar vol gekke realisaties en projecten te worden.”

King George