• Home
  • V1
  • Leads
  • Kingpins Amsterdam: ‘Alles ademt denim, voel je het niet?’

Kingpins Amsterdam: ‘Alles ademt denim, voel je het niet?’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Aan een vergelijking met Denim by Première Vision in Barcelona ontkomt denimbeurs Kingpins in Amsterdam niet. Hoewel de casual sfeer van de 'boetiek denim sourcing vakbeurs' in de Gashouder in Amsterdam veelvuldig wordt geprezen, is er ook een kritiekpuntje: het aanbod mag

uitgebreider.

Het is de tweede keer dat de van oorsprong Amerikaanse beurs met denimweverijen, textielfabrikanten, vezelspecialisten en knopenfabrikanten, Kingpins, Amsterdam aan doet. De show had al edities in Los Angeles, New York en Hongkong, en koos Amsterdam als stad voor de Europese editie.

De beurs in de Amsterdamse Westergasfabriek is wel anders dan de edities in de andere steden, vertelt een woordvoerder van Knitdigo, een specialist in knitdenim met hoofdkantoor in Taipei. Anders: is dat beter of slechter? "In het midden. Het is hier nog nieuw. De beurs is daarom nog niet zo bekend, denk ik.” Het bedrijf is al vier jaar exposant op Kingpins in Hongkong en New York. In mei had Knitdigo voor het eerst een stand in Amsterdam. “We hebben toen wel gesproken met mensen van merken als G-star en Scotch & Soda."

Sherazade Khan, head of research & development and design bij Siddiqsons Limited, een denimfabrikant uit Pakistan, met klanten als River Island en Just Brands, ziet ook dat de beurs in Amsterdam rustiger is dan de editie in New York. "Maar dat is goed, want daar was het zo druk daar," zegt ze. "Deze beurs is beter. En ik denk ook dat we hier meer nieuwe klanten zullen spreken. Amsterdam is toch het hart van de Europese denimindustrie."

Exposanten Kingpins Amsterdam noemen sfeer ‘casual’

Kingpins Amsterdam is de eerste beurs waar Orta Anadolu, een weverij uit Istanbul, de zomercollectie voor 2016 toont. Later in het seizoen heeft een bedrijf een stand op Denim by Première Vision, vertelt Canan Güvenc van het de Turkse weverij. Barbara Gnutti van ITV vond juist dat ze moest kiezen tussen de twee belangrijke denimbeurzen. "En ik ben zo blij dat ik voor Kingpins Amsterdam heb gekozen," zegt ze. "Hier ademt alles denim, voel je het niet?" Gnutti zegt dat de keuze ook op Kingpins viel, omdat ze denkt zo beter de Nederlandse , Britse en Zweedse markt te kunnen bereiken. En op die markten wil ze focussen. "Daar heb je de puurste denimmerken, vooral in Nederland. G-star, Denham, het komt hier vandaan.”

Manel Secall van Wellfit Products, een knopenfabrikant met kantoren in Spanje en Hongkong, en Ebru Pirinccioglu, verantwoordelijk voor het denim segment van Lycra in Europa, prijzen net als Barbara Gnutti de sfeer op de Amsterdamse denimbeurs. De atmosfeer is casual vinden ze, en daardoor uniek. Secall is vooral tevreden over het aantal internationale bezoekers. Zo ontmoette hij in mei, tijdens de eerste editie van Kingpins Amsterdam, een inkoper van Bershka.

Kingpins is efficiënter dan concurrerende denim sourcing beurzen

Met veertig exposanten is Kingpins Amsterdam wel stuk kleiner dan Denim by Première Vision. Gnutti denkt dat dat niet zo erg is. "Hier heb je weverijen uit alle hoeken van de wereld. En het zijn de innovatiefste bedrijven."

Jenelle Hanna, ontwerpster voor Wrangler, mist toch nog een paar grote mills in de Gashouder. "Een paar exposanten meer zou goed zijn, maar het werkt wel efficiënt op deze manier. En ik woon in Antwerpen, dus ik kom zeker nog eens terug naar Kingpins." Van Patricia van Weenen, freelance developer voor het Nederlandse modebedrijf Coltex, mag de beurs ook nog wel iets groter. "Als ik het vergelijk met Denim by Première Vision dan vind ik dat daar toch innovatievere stoffen worden getoond."

Lycra toont corrigerende spijkerbroek op Kingpins Amsterdam

Toch zijn er aardig wat innovaties te ontdekken op de beurs. Zo ontwikkelde Lycra een jeans die werkt als shapewear. Het merk van Invista, één van de grootste producenten van polymeren en vezels, vroeg eerst 1600 consumenten uit Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Frankrijk en Italië, of zij geïnteresseerd zouden zijn in een corrigerende jeans. 80 procent zei 'ja'. Verreweg de meeste dames wilden een broek die de buik deed inkrimpen. Ook de dijen mochten wel wat slanker. Lycra ontwikkelde vervolgens een stof met 40 procent elastiek, die zowel een shaping effect heeft als comfortabel zit.

Is dat ook niet wat voor ITV, een jeans die werkt als shapewear? "Shapewear? Echt? Die wil ik!" Lachtend wijst Gnutti naar haar bovenbenen. "Wij zijn ook bezig met nieuwe ontwikkelingen, vooral op het gebied van gezondheid, maar daar kan ik nog niets over zeggen." Wel zegt de exportmanager van de Italiaanse jeansfabrikant dat de vraag naar innovatieve stoffen toeneemt. "Merken willen steeds vaker stoffen die er al zo uit zien dat wassingen niet meer nodig zijn. Dat is efficiënt." En duurzaam, toch? "Ja, natuurlijk, dan gebruik je veel minder water. Maar duurzaamheid is voor ons zo vanzelfsprekend."

Donderdag 30 oktober vindt de tweede dag van de Amsterdamse editie van Kingpins plaats.

Yasmine Esser

AMSTERDAM DENIM DAYS
Global Denim Awards
Kingpins