‘Klantenservice wordt hart van de winkel’
bezig met laden...
Over zes jaar is de klantenservice het hart van het bedrijf. De kern van de afdeling zal niet liggen bij het oplossen van fouten of storingen, maar bij het ‘toevoegen van waarde’. Volgens de onderzoekers van Shopping2020 moeten retailers met hun klantenserviceafdeling nieuwe verkoopmogelijkheden creëren en de klantloyaliteit verhogen.
Klantenservice
Consumenten willen actievere rol in klantenservice
Klantenservice is sterk veranderd door de tijd heen. Zo verschoof het contact met consumenten van face-to-face naar call centres en weer terug naar één op één communicatie. In de jaren negentig waren klantenkaarten in opkomst. Volgens Shopping2020 heeft dit veel te maken met ontwikkelingen in de retailbranche: de opkomst van warenhuizen rond 1860, de winkelcentra in buitensteden in de jaren twintig van de twintigste eeuw, de opkomst van prijsstunters in de jaren zestig.
Momenteel speelt internet een grote rol in de manier waarop bedrijven contact hebben met hun klanten. “E-commerce is inmiddels bijna gewoongoed geworden voor consumenten. Zoals wel vaker, loopt de consument voorop. Terwijl retailers nog steeds op zoek zijn naar de definitie van e-commerce, maakt de consument al geen onderscheid meer tussen fysieke en e-commerce,” aldus het onderzoeksrapport van Shopping2020.
Kazen: “In 2020 is proactief inspelen op jouw klanten de standaard. Dat stelt eisen aan hoe je omgaat met data en vooral ook aan je medewerkers.”