(advertentie)
(advertentie)
Kleding.nl: zoekmachine voor de modeconsument

Het moet het startpunt worden voor webshoppende consumenten die naar kledingstukken speuren; Kleding.nl. De website die het midden houdt tussen een vergelijkingssite en een zoekmachine is vandaag gelanceerd.

Peter Langenkamp van Inno Media, het bedrijf achter Kleding.nl: “Alle winkels op één plek, dat was er nog niet.”

EenKleding.nl: zoekmachine voor de modeconsument jaar geleden werd de domeinnaam Kleding.nl al gekocht. Zo’n makkelijke domeinnaam is handig om te onthouden, en scoort hoog in zoekmachines. Daarna was het vooral veel werk om alle kenmerken van de kledingstukken op dezelfde manier in te voeren. Daarbij valt te denken aan een maatvoering en Nederlandse prijs, die via de kledingzoekmachine, eenduidig moet zijn. Want sommige merken werken met letters als ‘S’, ‘M’ of ‘L’, andere etailers werken met cijfers.

Zalando, Wehkamp, SuperTrash, Kleertjes.com, in totaal vijfennegentig webwinkels, met meer dan 400.000 artikelen, zijn momenteel te doorzoeken via de nieuwe zoekmachine Kleding.nl. “Die hebben wij geselecteerd,” zegt Peter Langenkamp. “Dat moest wel, want we zijn natuurlijk nieuw. Waar we naar toe willen is dat webwinkels zich bij ons aanmelden en dat wij kunnen bepalen hoe ze hun content aanleveren. In een korte testperiode hebben al twintig tot dertig webshops zich aangemeld.”

Langenkamp ziet een grote markt voor zich. Want het aantal mensen dat online kleding koopt, neemt alleen maar toe. Volgens Thuiswinkel.org steeg de online omzet in 2011 met 14 procent naar 630 miljoen euro. En er zijn zóveel webwinkels. Langenkamp: “Momenteel kunnen consumenten bij ons zoeken naar 2500 merken, over een jaar willen we dat wel vertienvoudigd hebben. We willen een startpunt zijn voor consumenten, met zoveel mogelijk merken. We hebben een stylingteam dat onderzoekt wat ‘in’ is. Die merken en producten willen we dan sowieso in onze
zoekmachine.”

Ook een reden waarom Langenkamp potentie ziet in Kleding.nl: een goede zoekmachine voor mode was er nog niet. Ja, Google-Shopping. “Maar dat is veel breder dan mode en heeft veel minder filters,” zegt Langenkamp. “Wij willen binnenkort dat consumenten zelfs kunnen zoeken op hakhoogtes.” Verdere uitbreiding zit er aan te komen. Zoals een blog met trends en meer interactie met de bezoekers. Consumenten kunnen nu al een notificatie krijgen als hun gewenste maat er weer is, of als een product korting krijgt.

Aan het verdienmodel van Kleding.nl – met Jan-Willem Tusveld, ook bekend als oprichter van Vinden.nl en Gaspedaal.nl, als de belangrijkste investeerder – wordt nog gewerkt. Volgens Langenkamp was het bedrijf nog niet in de positie om daar eisen over te stellen, maar het meest eerlijke lijkt hem een bedrag per verkocht artikel. “Maar als een webwinkel artikelen heeft die nog niet in Kleding.nl zitten, en die uniek zijn, dan is een vast bedrag, of een bedrag per click ook niet uitgesloten.”

Kleding.nl richt zich voornamelijk op Nederlandse webwinkels. Ook grote buitenlandse spelers als Asos.com doen mee. Voorwaarde is wel dat webwinkels naar Nederland verzenden en dat retourneren mogelijk is. Tusveld: “Dit is ons meest complexe en grootste project tot nu toe."