Kledingwinkels zien toekomst somber in
bezig met laden...
Meer
Zelfstandig ondernemers vinden het lastig om alle ontwikkelingen in de branche bij te benen. Daarbij valt, vooral in de mode, te denken aan webwinkels en cross channel ondernemen en de nieuwe concurrentie die hierdoor ontstaat. ABN Amro ziet hier een samenhang met het aantal faillissementen dat in 2011 is uitgesproken: een stijging van 12 procent in vergelijking met 2010. Ook de eerste maanden van 2012 laten nog geen verbetering zien.
Voor webwinkeliers in de mode is er wel positief nieuws: Kleding is de derde grootste productgroep in de online retail en de groei in online bestedingen heeft vorig jaar opnieuw dubbele cijfers laten zien. Voor 2012 verwacht ABN Amro dat de totale omzet van webwinkels zal groeien met 10 procent. ING gaf al eerder het belang aan van online aanwezigheid, want de zoektocht van de consument begint steeds vaker online.
Het Economisch Bureau van ING ziet verder vooral heil in export, want sectoren die afhankelijk zijn van de binnenlandse vraag blijven voorlopig onder druk staan. Door nieuwe overheidsbezuinigingen en lastenverzwaringen zal de consument niet te veel kopen en zullen de winkelkassa’s in 2012 en 2013 weer minder vaak rinkelen. Wholesale zal wel een groeiherstel laten zien in 2013. Al is het dit jaar nog even de kiezen op elkaar.