• Home
  • V1
  • Leads
  • Kledingwinkels zien toekomst somber in

Kledingwinkels zien toekomst somber in

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Webwinkels gaan dit jaar met 10 procent groeien en groothandel zal volgend jaar weer herstel laten zien. Maar verder zijn ABN Amro en het Economisch Bureau van ING pessimistisch over de Nederlandse economie, in ieder geval tot 2014.

Meer

ondernemers blijven negatief dan positief, meldt de ABN Amro bank in het rapport ‘Nederlandse Economie in Zicht’. Vooral kleinere detaillisten in de non-food hebben weinig vertrouwen in de toekomst. Consumenten richten zich op hun eerste levensbehoeften als voedingsmiddelen of op persoonlijke verzorgingsproducten en minder op kleding en schoenen. In februari noteerde de detailhandel een kleine plus van bijna 1 procent. Die magere stijging kwam vooral door gestegen prijzen, want het volume daalde met zo’n 2 procent. De kleding- en schoenenzaken zien een daling van de omzet in de eerste maanden van 2012. De omzet van kledingwinkels daalde met 4 procent, terwijl de prijs met een half procent steeg.

Zelfstandig ondernemers vinden het lastig om alle ontwikkelingen in de branche bij te benen. Daarbij valt, vooral in de mode, te denken aan webwinkels en cross channel ondernemen en de nieuwe concurrentie die hierdoor ontstaat. ABN Amro ziet hier een samenhang met het aantal faillissementen dat in 2011 is uitgesproken: een stijging van 12 procent in vergelijking met 2010. Ook de eerste maanden van 2012 laten nog geen verbetering zien.

Voor webwinkeliers in de mode is er wel positief nieuws: Kleding is de derde grootste productgroep in de online retail en de groei in online bestedingen heeft vorig jaar opnieuw dubbele cijfers laten zien. Voor 2012 verwacht ABN Amro dat de totale omzet van webwinkels zal groeien met 10 procent. ING gaf al eerder het belang aan van online aanwezigheid, want de zoektocht van de consument begint steeds vaker online.

Het Economisch Bureau van ING ziet verder vooral heil in export, want sectoren die afhankelijk zijn van de binnenlandse vraag blijven voorlopig onder druk staan. Door nieuwe overheidsbezuinigingen en lastenverzwaringen zal de consument niet te veel kopen en zullen de winkelkassa’s in 2012 en 2013 weer minder vaak rinkelen. Wholesale zal wel een groeiherstel laten zien in 2013. Al is het dit jaar nog even de kiezen op elkaar.

ABN AMRO
Economie
ING Bank
ING Economisch Bureau