• Home
  • V1
  • Leads
  • 'Kleine bedrijven meest duurzaam'

'Kleine bedrijven meest duurzaam'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het aanbod van duurzame kleding groeit, maar grote merken spelen daarbij geen voortrekkersrol. De koplopers in de duurzame kledingsector zijn kleine bedrijven die zich, ondanks relatief geringe verkoopvolumes, sterk inzetten voor een eerlijke

sector. Dat blijkt uit de nieuwe editie van de Kledingchecker.

De Kledingchecker is een onderzoek van consumentenorganisatie Goede Waar & Co. De bedoeling is consumenten een duidelijk overzicht te bieden van de duurzaamheid van bekende en minder bekende kledingmerken. Zo hoopt Goede Waar & Co niet alleen te laten zien hoe duurzaam de merken uit de winkelcentra zijn, maar ook waar consumenten het beste terecht kunnen voor verantwoorde kleding.

De verschillen zijn groot, zo blijkt uit het onderzoek. Waar bedrijven als Bo Weevil, Global Woman, Kuyichi en WatMooi in staat zijn de herkomst en de duurzaamheid van hun kleding tot diep in de keten te traceren, blijft het voor veel grote bedrijven als Diesel, Wrangler en Didi een grote opgave om de confectie inzichtelijk te maken. Niet alle bedrijven wilden deelnemen aan het onderzoek. Vandaar dat er over een groep bedrijven geen relevante duurzaamheidsinformatie kon worden gevonden.

De belangrijkste misstanden in de kledingindustrie zijn volgens het onderzoek het gebruik van grote hoeveelheden schadelijke chemicaliën en water in de productie van katoen of lage lonen en uitbuiting van -al dan niet minderjarige- medewerkers in de confectie. Verder wordt het merendeel van de kleding in het buitenland gemaak, vaak zelfs in meerdere landen. Verder is duurzame kleding nog weinig verkrijgbaar in de grote winkelstraten waar fashion en modetrends het grote publiek bereiken.

Het is de tweede keer dat de Kledingchecker wordt uitgebracht. De onderzoeksmethode is echter verbeterd en uitgebreid met advies van experts. Zo besteedt de vernieuwde Kledingchecker niet alleen aandacht aan de huidige duurzaamheidprestatie, maar ook aan de geboekte en de te verwachten vooruitgang van bedrijven. De Kledingchecker beoordeelt bedrijven op ‘People’ (sociaaleconomische aspecten) en ‘Planet’ (milieu en dierenwelzijn) en presenteert de totaalscore op duurzaamheid in een overzicht. Daarbij kijkt de organisatie in hoeverre bedrijven zijn aangesloten bij initiatieven zoals Fair Wear Foundation, Made-By, Ethical Trading Initiative en SA8000. De Kledingchecker is een initiatief van Goede Waar & Co. De consumentenorganisatie behartigt de belangen van de bewuste consument. De organisatie heeft met ingang van 17 december 2009 een nieuwe directeur: Eelco Fortuijn, voormalig oprichter en directeur van Fairfood. Ook is de website van de organisatie vernieuwd.

Foto: Kuyichi AW 2009

de kledingchecker
goedewaar
goede waar & co
Kuyichi
Milieu
MVO