• Home
  • V1
  • Leads
  • Kleine Fabriek: Kindermode wordt volwassen

Kleine Fabriek: Kindermode wordt volwassen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Een mini-kermis waar bezoekers kunnen schieten op spijkerbroeken en stands in de vorm van roze prinsessenslaapkamers met hemelbed. En nieuw op de veertiende editie van kindermodebeurs de Kleine Fabriek is platform Allee met

opkomende merken en veel aandacht voor luxe mode. Laura Canté van My Little Dress Up: “We ontwerpen voor kinderen wat we zelf ook graag zouden dragen. De stoffen hebben we met veel zorg uitgezocht.”

In

totaal bijna vierhonderd exposanten tonen hun nieuwe wintercollectie op de veertiende editie van de Amsterdamse kindermodebeurs, de Kleine Fabriek: 265 baby-, kinder- en tienermodemerken, 40 schoenenmerken en ruim 85 labels op het gebied van home & gift. De kinderlabels hebben uitgepakt met hun stands; zo toverde Replay de beursruimte om tot een waar basketbalveld, legde Field and Hockey een grasmat neer en kunnen inkopers zich bij New Zealand Auckland Junior vergapen aan een grote slee met levensechte wolven in namaaksneeuw.

Zo veel werk maken van de stand vindt Janneke Wintermans niet nodig. De eigenaresse van Janneke Wintermans Agenturen lacht: “Weet je hoeveel merken ik vertegenwoordig.” Met Little Marc Jacobs staat ze op het nieuwe platform van de Kleine Fabriek, Allee. Dit is de naam van de felroze gekleurde centrale as van de beursvloer, met beursdebutanten als Patrizia Pepe en Twin-Set.

Vlak achter het nieuwe platform staat Wintermans ook met een stand van Young Versace, waar ze de tweede collectie van het nieuwe kindercouturelabel toont aan retailers. Een typische Versace-collectie met uitbundige prints, veel roze en geel. Met de zomercollectie van de kinderlijn van het Italiaanse modehuis had Wintermans slechts één week tijd gehad om de kleding aan retailers te laten zien. Het leverde elf verkooppunten op. Nu heeft de agente zicht op meer winkels. “Maar ik wil niet te hard groeien. Het gaat vooral om exclusiviteit.” De lijn die Young Versace heet, mag niet worden verward met Versace Young, een eerder poging van het modehuis om een kinderlijn te starten. “Dat was toen in samenwerking met een partner,” zegt Wintermans. “Ik heb het volste vertrouwen in deze lijn. Versace is een grote naam en deze keer heeft het modehuis alles in eigen hand. Dat maakt de lijnen voor ons ook korter, wat handig is als we bijvoorbeeld wat willen veranderen in de collectie.”

Sabine Heideveld van de Kleine Fabriek zei vorige maand tegen het Parool dat op de beurs steeds meer minicollecties van volwassen merken worden gepresenteerd, zoals Fendi, Antik Batik en het Nederlandse Supertrash. Ook de dames van My Little Dress Up, Laura Canté en Sarah van Maare, zijn van mening dat kindermode steeds volwassener en luxe wordt. “Maar toen ik vroeger klein was, wilde ik me ook kleden zoals mijn oudere zussen,” zegt Canté.

Het duo, dat studeerde aan het Amsterdam Fashion Institute, is nu een jaar bezig met My Little Dress Up. Het begon als een cadeau aan de dochter van een vriendin – “we zijn nu op een leeftijd dat er steeds meer kinderen om ons heen komen” – en nu maakt het label haar debuut op de Kleine Fabriek, ook op de afdeling Allee. De collectie van My Little Dress Up heeft een stijl van de jaren vijftig en zestig en wordt vooral aangeschaft voor speciale gelegenheden als bruiloften of een communnie. De kleding wordt gemaakt van Italiaans zijde en vervaardigd door een couturenaaiatelier in Amsterdam. Van Maare: “Ik ervaar deze beursdag als zweven. Een eigen label is zo persoonlijk, maar gelukkig hebben we enkel nog positieve reacties ontvangen.”

Yasmine Esser

Foto: My Little Dress Up

de Kleine fabriek
Janneke Wintermansagenturen
Kleine Fabriek
My little dress up