Kopenhagen Fashion Week maakt een groeispurt
bezig met laden...
Omdat de algemene economische situatie zich herstelt, gaat het nu ook met de Deense textielsector weer bergopwaarts. Aldus Eva Kruse, CEO van de Fashion Week, aan het begin van het evenement. Ze rekende op een totaal 60.000 vakbezoekers, waarvan 20.000 uit het buitenland. Die kregen op de beurzen een omvangrijk aanbod van zowel Deense modeontwerpers als belangrijke Scandinavische en internationale merken te zien. De respons van de exposanten op de afzonderlijke evenementen ter plaatse was wisselend, maar de verschillende beursorganisatoren gingen na de eerste schattingen uit van een groeiend aantal bezoekers. Gallery maakte de cijfers als eerste bekend en meldde een toename van 4,6 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De beurzen werden aangevuld met een uitgebreid showprogramma met 43 shows, meer dan ooit tevoren in Kopenhagen. Hier was de Deense dominantie, ondanks het internationale karakter, duidelijk te voelen. Er werden 33 shows verzorgd door nationale ontwerpers. Alle grote namen die het land te bieden heeft, waren van de partij, zoals Henrik Vibskov, Marlene Birger, Stine Goya en Wood Wood, zodat het gehele Deense modeontwerpspectrum in zeer geconcentreerde vorm te beleven was.
Maar de Fashion Week Kopenhagen is niet uitsluitend een vaktentoonstelling. De stad Kopenhagen verleende (financiële) steun op voorwaarde dat ook het grote publiek iets geboden zou worden. Dat strookt ook met de identiteit van Scandinavische ontwerpers: uiteindelijk maken zij ‘democratische’ mode, benadrukte Eva Kruse. En zo vond ook het 'Copenhagen Fashion Festival' plaats, met een veelvoud aan vrij toegankelijke activiteiten. Het duidelijkst werd dit concept uitgedrukt door ‘The World’s Greatest Catwalk’. De langste catwalk ter wereld strekte zich op zaterdag door de gehele binnenstad uit en werd ondanks het slechte weer door tienduizenden toeschouwers bezocht. Grote Scandinavische merken toonden er een selectie uit hun actuele herfstcollecties. Het recordproject was echter niet alleen bestemd voor inwoners en toeristen, maar het was ook een belangrijke marketingactie. Volgens de organisatoren was het de bedoeling om er gericht belangstelling op te wekken bij de internationale pers en niet alleen de vakpers om op die manier modestad Kopenhagen en diens grote ambities wereldwijd meer bekendheid te verlenen.
Van onze correspondent in KopenhagenFoto: Wood Wood