Kopenhagen: geslaagde vernieuwing

De Deense modebranche stond er afgelopen week, bij het begin van de Copenhagen Fashion Week, economisch niet al te best voor. Volgens recente cijfers van Dansk Mode & Textil daalde de omzet de eerste vier maanden van dit jaar met 4

procent.Vooral de binnenlandse detailhandel verkeert momenteel in zwaar weer. Deskundigen vrezen dat de komende twee jaar misschien wel duizend modewinkels in Denemarken hun deuren moeten sluiten als gevolg van de achterblijvende verkoop. Ook de export, voor veel Deense bedrijven de belangrijkste inkomstenbron, daalde de afgelopen periode met bijna 3 procent.

Toch Kopenhagen: geslaagde vernieuwingwas er van een crisisstemming op de beurzen in de Deense hoofdstad niets te merken. Des te opmerkelijker, omdat twee van de belangrijkste evenementen een compleet nieuw concept presenteerden. Deze moesten zich gezien de moeilijke economische situatie opnieuw bewijzen, en dat deden ze.

De grootste verandering was te zien op de nieuwe ‘Vision’-beurs. Bestonden er voorheen twee platforms – het in Scandinavische merken gespecialiseerde CPH Vision en Terminal-2, waarop voornamelijk internationale denim- en streetwearlabels te vinden waren – nu waren deze door de organisatoren samengevoegd tot één gemeenschappelijke beurs. Deze beleefde haar première in de hallen van de Lokomotivværkstedet, en met resultaat: in totaal trok ‘Vision’ 17.838 bezoekers. "Een geweldig resultaat," verklaarden de organisatoren. Zij lanceerden een nieuw concept, afgestemd op de nieuwe wensen van de detailhandel, waarin aanbieders van mode, schoenen en accessoires in verschillende thematische zones werden ingedeeld. Dit trok vooral inkopers uit Noord-Europa aan, die in totaal 87 procent van het publiek vormden. "De toename van bezoekers is te danken aan de fusie en aan onze nieuwe marketingstrategie," zei CEO Peter Fenger Selchau.

Ook CIFF, waarop vooral binnenlandse mainstream-confectiemerken gepresenteerd worden, werd geheel vernieuwd. Vorig jaar kreeg Kristian W. Andersen de leiding over de beurs om deze met frisse ideeën de weg te wijzen naar de toekomst. De veranderingen waren in het Bella Center duidelijk zichtbaar in de nieuwe vormgeving van de beurs: een nieuw logo, een duidelijk gestructureerd en overzichtelijk concept en nieuwe segmenten.

Het resultaat mocht er zijn: de organisatie kon 30.000 bezoekers noteren, aanmerkelijk meer dan vorig jaar. Er werd ook positief gereageerd op de vernieuwingen. "We zijn dolblij met de positieve respons," zei Andersen. "Dankzij de nieuwe indeling hebben we spannende nieuwe merken naar CIFF kunnen trekken en we zijn heel tevreden over het toegenomen aantal bezoekers uit binnen- en buitenland." Zijn oordeel over de première klonk dan ook euforisch: "We zijn apetrots!"

Niet alleen de vernieuwde beurzen waren succesvol; ook Gallery, waarop vooral designlabels werden gepresenteerd, blijft groeien. Liefst 340 merken waren op deze beurs aanwezig. Zij trokken in totaal 12.045 bezoekers naar het Forum, een record. Ten opzichte van februari steeg het bezoekersaantal daarmee met 5 procent, ten opzichte van vorig jaar zelfs met 10 procent. CEO Christain Gregersen toonde zich niet alleen tevreden met de goede cijfers, maar ook met de kwaliteit van de aanwezige inkopers: "Het aantal participerende merken is niet het meest belangrijk voor ons. Wel belangrijk is het hoge niveau van de inkopers. Gallery heeft dit seizoen kwaliteitsbezoekers getrokken uit Scandinavië en daarbuiten."

Van onze correspondent

Foto: Vision


 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN