• Home
  • V1
  • Leads
  • Kopenhagen trekt meer internationale inkopers

Kopenhagen trekt meer internationale inkopers

7 feb. 2013

Leads

Afgelopen week waren alle ogen van de Scandinavische modebranche gericht op Kopenhagen. Met drie belangrijke beurzen en ruim dertig modeshows van zowel grote namen als Henrik Vibskov, Stine Goya en Wood Wood als van een paar

veelbelovende nieuwkomers, bleek de modeweek in de Deense hoofdstad wederom de belangrijkste ontmoetingsplaats voor Scandinavische merken en inkopers vanuit de hele wereld. Het meest opvallend dit seizoen was de toename van vooraanstaande bezoekers, met name uit Azië.

Hoew
el dat uiteindelijk niet zo was, had de sfeer ingetogener kunnen zijn: een paar dagen voor de start van Kopenhagen Fashion Week publiceerde de Deense branche-organisatie Dansk Fashion & Textile sombere resultaten. In 2012 daalde de omzet van de Deense textielindustrie met 3,7 procent vergeleken met het jaar daarvoor. De binnenlandse markt bleef zwak en de internationale omzet kon dit niet compenseren. Terwijl de textielexport dankzij sterke export in 2011 een omzetstijging van 11,8 procent beleefde, sloeg de financiële crisis vorig jaar toe. De verkoop van Deense merken in andere Scandinavische landen bleef stijgen (+8,7 procent in Zweden, +7,3 procent in Finland) en de export naar Duitsland bleef stabiel, maar in Frankrijk, de Benelux en in Zuid Europa kreeg de industrie een terugslag. De export naar Spanje en Italië daalde met zo'n 30 procent. In totaal boekte de Deense textielindustrie in 2012 een omzet 38,6 miljard Deense kroner (5,2 miljard euro), waarvan 22,7 miljard in het buitenland werd gegenereerd. Daarmee werd de sector de vierde grootste
exportindustrie van het land.

Omdat export zo belangrijk is voor Deense modebedrijven, lag de nadruk tijdens Kopenhagen Fashion Week op het aantrekken van internationale inkopers. Dit seizoen besloten de organisatoren van de drie grote modebeurzen een logistiek partnerschap aan te gaan om het de bezoekers gemakkelijker te maken. De samenwerking werd ondersteund door Dansk Fashion & Textile en omvatte vroege registratie, shuttle diensten tussen de beurzen en gratis kaartjes voor al het openbaar vervoer. De boodschap was er een van eenheid. "We blijven natuurlijk concurreren, zowel om de exposanten als de bezoekers. Het houdt ons scherp en actueel. Maar het komt erop neer dat de creatie van een logistiek plan, waarbij het gemakkelijk is om zowel een gast als een exposant in Kopenhagen te zijn, werkt," zegt Kristian W. Andersen, directeur Fashion & Lifestyle van CIFF, de oudste en grootste beurs van Kopenhagen.

CIFF vierde dit seizoen haar twintigste jubileum en blijft zichzelf opnieuw uitvinden. Andersen, die in 2011 bij de organisatie in dienst trad, heeft een radicale modernisatie van de beurs in gang gezet. Na de introductie van strakke, hedendaagse beelden en sociale media initiatieven afgelopen zomer, heeft hij net zijn nieuwste idee geïntroduceerd: 'Crystal Hall', een ruimte die door de bekende interieurontwerper Jean-Christophe Auma werd gecreëerd voor progressieve mode en lifestyle merken. De ruimte voegt een nieuw element toe aan de beurs die normaliter de nadruk legt op middenmoot merken die vooral op hoog volume draaien.

Dit seizoen gaf de kleine maar exquise ruimte, vlakbij de ingang van CIFF, een voorproefje van wat er in het verschiet ligt. Komende zomer maakt Crystal Hall echt deel uit van de beurs en zal het beschikken over een grotere ruimte in het Bella Center. "Het is een teken van waar we met CIFF heen willen," aldus Andersen. Zijn hervormingen zijn echter al een bewezen succes. De beurs boekte dit seizoen weer een 'aanzienlijke toename van bezoekers, merken, inkopers en wereldpers'. Vooral het aantal buitenlandse bezoekers nam toe, waaronder een verviervoudiging van het aantal Zweedse inkopers.

Christian Gregersen, topman van Gallery, de beurs waar de meest progressieve Scandinavische modemerken hun collecties tonen, keek ook terug op een succesvol seizoen. "Ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst met zoveel tevreden deelnemers heb gesproken," zegt hij. De gepubliceerde feiten zetten zijn woorden kracht bij. Vergeleken met februari 2012, steeg het aantal bezoekers met 10 procent naar 12.684. Misschien nog belangrijker, Gallery trok een toegenomen aantal inkopers uit China, Japan en Rusland, een aantal van de belangrijkste nieuwe markten voor de mode industrie.

Vision, de derde van de drie grote beurzen, bekende minder bezoekers te hebben ontvangen dan afgelopen zomer, toen de fusie van CPH Vision en Terminal-2 van start ging. Desalniettemin kwamen de organisatoren tot een positieve conclusie. Deelnemers rapporteerden wederom toegenomen omzet en het aantal buitenlandse inkopers groeide weer - ditmaal met 6 procent. "Het aantal inkopers uit Azië, met name uit China en Japan, steeg weer opvallend," aldus de organisatoren. Vision topman Peter Fenger Selchau benadrukte het belang van de initiatieven van de beurs. "We geloven dat de stijging van buitenlandse inkopers het gevolg is van zowel de lange-termijn marketing strategie van Vision als de PR strategie die op Noord Europa en Azië gericht was," zei hij. Vision wist 'belangrijke inkopers' aan te trekken van grote internationale retailers als Isetan, Debenhams, House of Fraser, El Corte Ingles, Asos en Bendorff.

Foto: CIFF