Kunsthal Rotterdam toont 450 paar hoge hakken
bezig met laden...
S.H.O.E.S. in de Kunsthal Rotterdam
Sarenza zorgde voor geld om de tentoonstelling te organiseren, maar ook voor kortingvouchers die zijn te besteden in de webshop en die elke bezoeker van S.H.O.E.S. krijgt, en liet de organisatie gebruik maken van haar uitgebreide netwerk aan contacten in de schoenenbranche. Stéphane Treppoz, CEO bij Sarenza, noemt de Kunsthal een 'edgy' museum. “Een samenwerking als dit hebben we nog nooit eerder gedaan. Ik kreeg een telefoontje met de vraag of ik mee wilde werken aan een tentoonstelling over schoenen in de Kunsthal, maar ik had nog nooit van het museum gehoord. Dus ik ben mensen in Nederland gaan bellen om hen uit te horen en iedereen reageerde enthousiast.”
Treppoz noemt twee andere redenen waarom hij besloot aan het project deel te nemen: “De tentoonstelling gaat over schoenen, die zijn onze 'business en pleasure'. Daarnaast doet Sarenza het enorm goed in Nederland. Hier zijn we groter dan in Groot-Brittannië, omdat de e-commerce heel sterk is, omdat er steeds meer fysieke winkels verdwijnen, waar shoppen op internet voor in de plaats komt, en omdat Nederlandse consumenten loyaal zijn aan bedrijven met een goede service, iets waar wij op focussen."
De tentoonstelling S.H.O.E.S. stond eerder in het Hasseltse modemuseum onder de naam 'In Her Shoes'. De expositie werd toen, in 2009, goed bezocht: er kwamen 24.087 bezoekers in vijf maanden tijd. Nu is de tentoonstelling vernieuwd, de zaalteksten zijn bijvoorbeeld aangepast, maar de basis bleef hetzelfde.
S.H.O.E.S. gaat over de geschiedenis van 'high heels' vanaf 1900 en toont dat met meer dan 450 paar schoenen. Curator Ramaekers van het MoMu Hasselt vertelt: “De tentoonstelling laat de grootste schoenenontwerpers van de twintigste eeuw zien. Ook ík kwam nog nieuwe paren tegen.” In de Kunsthal staan ontwerpen van onder meer F. Pinet, Dior en André Perugia. Ook kunnen bezoekers kijken naar de hoge plateaupumps met spikes van Vivienne Westwood en 'Sex and the City'-schoenen van Manolo Blahnik.
De tentoonstelling S.H.O.E.S. sluit aan bij Sarenza's in 2013 geopende online shop-in-shop voor hoge hakken. Treppoz vertelt: “Onze vrouwelijke klanten vertelden ons dat we de beste webshop met de meeste schoenen zijn, maar dat het grote aanbod overweldigend is. Ze wilden dat wij een selectie maakten om het zoeken naar het juiste paar schoenen makkelijker te maken. De shop-in-shop heeft hoge hakken omdat deze niet alleen een symbool zijn voor vrouwelijkheid, maar ook een modestatement vormen. Op die drie dingen richten we ons: mode, vrouwen en schoenen.”