Kurt Geiger helpt The Jones Group zwaar weer door

De overname van het luxe schoenenmerk Kurt Geiger in juni heeft het Amerikaanse modeconcern The Jones Group gered van een forse winstdaling. In het vierde kwartaal van vorig boekjaar leed het modebedrijf achter merken als Nine West,

Jones New York en Brian Atwood een verlies van 21,1 miljoen dollar (15,9 miljoen euro) door de sterke afprijzingen in haar retailomgeving en vertraging in de levering van nabestellingen. Hoewel The Jones Group geen cijfers van afzonderlijke formules bekendmaakt, zei CEO Wesley R. Card dat het resultaat van Kurt Geiger het verlies kon compenseren.

“OnzeKurt Geiger helpt The Jones Group zwaar weer door brutowinst was erg verbeterd door de opname van Kurt Geiger in ons bedrijf en de verbetering van onze kernactiviteiten,” aldus Card in een verklaring. The Jones Group wist de winstdaling over boekjaar 2011 te beperken met 5,8 procent tot 50,7 miljoen dollar (38,2 miljoen euro) ten opzichte van een jaar eerder. De omzet steeg licht met 3,9 procent naar 3,8 miljard dollar (2,9 miljard euro).

The Jones Group nam Kurt Geiger, die op dat moment 49 eigen winkels en 156 verkooppunten in warenhuizen als Harrods en Selfridges had, in juni 2011 over voor 350 miljoen dollar (264 miljoen euro). De overname maakt deel uit van de strategie van het modeconcern om zich te concentreren op gebieden waar de meeste groeimogelijkheden zijn, zoals luxe en eigentijdse merken. Met Kurt Geiger hoopt The Jones Group een belangrijke rol te gaan spelen in het Europese schoenensegment. Ook heeft het bedrijf ambities om met de Britse schoenen naar de Amerikaanse markt te gaan.

Naast investeren in luxe en eigentijdse merken is The Jones Group in boekjaar 2011 ook met een andere groeistrategie begonnen, namelijk het hart van het bedrijf weer gezond krijgen. In oktober kondigde het modeconcern de eerste maatregel aan: de afstoting van de jeansdivisie. Het bedrijf voerde gesprekken met het Israëlische modebedrijf Delta Galil Industries Inc over de overname van haar jeanstak voor een bedrag van 350 à 400 miljoen dollar (264 à 302 miljoen euro). Maar in januari werd bekend dat The Jones Group de jeansdivisie toch niet gaat verkopen. Het Amerikaanse modebedrijf liet in een verklaring weten alle gesprekken over de verkoop te hebben beëindigd en de bedrijfsvoering zelf voort te zetten. Een reden daarvoor werd niet gegeven, maar mogelijk is The Jones Group door de positieve omzetcijfers over boekjaar 2011 van gedachten veranderd. Met een jaaromzet van 179,2 miljoen dollar (135,2 miljoen euro) levert de jeanstak na de eigen winkels, sportkleding en wholesale het meest op.

Voor boekjaar 2012 blijft The Jones Group zich concentreren op de gebieden waar het bedrijf de grootste mogelijkheden voor groei ziet: vernieuwende luxemerken, internationale expansie en het verbeteren van de kernactiviteiten. Een nieuw ontwerpteam onder leiding van creatief directeur Stefanie Greenfield en een nieuwe benadering van brand management moet de merken van The Jones Group nieuw leven in blazen.

The Jones Group werd in 1970 opgericht onder de naam Jones Apparel Group. Sinds 2010 is het bedrijf verder gegaan onder een nieuwe naam die beter aansloeg bij de visie van het bedrijf om te groeien. The Jones Group ontwerpt, verkoopt en distribueert in totaal 35 merken.

Beeld: Kurt Geiger

.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN