Kuyichi gaat van oude jeans nieuwe maken
bezig met laden...
'Deposit
"Alleen biokatoen gebruiken is niet meer genoeg," zegt Kuyichi's sales director Peter Schuitema, bij de lancering van het project. "Met 'Deposit denim' laten we zien dat we blijven zoeken naar nieuwe duurzame manieren om kleding te produceren. We hebben al kleding van hennep, tencel en oude petflessen. Maar in Nederland hebben we ook een overschot aan textiel, van 200 kilogram per jaar. Nog geen kwart wordt daarvan hergebruikt. Recyclen van katoen is de nieuwe stap in duurzaamheid."
Kuyichi is niet het enige merk dat een duurzaam initiatief lanceert. Zo kwam Mud Jeans in januari met een leaseconcept voor spijkerbroeken. Een leasespijkerbroek kost 20 euro en vervolgens 5 euro per maand gedurende de eerste 12 maanden. Daarna gaat de broek terug naar het merk. Mud Jeans kijkt of de broek herbruikbaar is, gerepareerd moet worden of rijp is voor de versnippermachine.
En ook K.O.I - het jeansmerk van ex-Kuyichi directeur Tony Tonnaer - houdt zich al langer met recyclen bezig. Tonnaer vertelde vorig jaar aan FashionUnited dat hij consumenten die een nieuwe broek aanschaffen, korting wil geven als zij een oude jeans inleveren. Die gebruikte spijkerbroeken wil hij gaan hergebruiken.
Kuyichi vindt het niet erg dat andere merken hetzelfde idee hebben. Schuitema: "We willen met z'n allen werken aan een beter en schoner milieu. Zoveel mogelijk kleding ophalen en recyclen en andere retailers inspireren om hetzelfde te doen. Recyclen lijkt makkelijk, maar het is duurder dan conventioneel katoen, omdat het nog geen gebruikelijke productiemethode is."