• Home
  • V1
  • Leads
  • Lady Gaga bezorgt Dutch designers naamsbekendheid

Lady Gaga bezorgt Dutch designers naamsbekendheid

1 okt. 2012

Leads

Het ene moment was Hellen van Rees nog aan het werk in haar atelier in Hengelo, het volgende moment was ze wereldnieuws. De reden: Lady Gaga had een van haar creaties tijdens een interview voor de Franse televisiezender TF1

gedragen. Het nieuws haalde vrijwel elke Nederlandse nieuwssite en de foto’s werden talloze keren verspreid via sociale media. Een buzz creëren rondom een ontwerper kan Lady Gaga als geen ander, maar heeft de Amerikaanse popster ook daadwerkelijk invloed op mode?

Hellen

van Rees was afgelopen week ‘gewoon aan het Googelen’ toen ze plotseling een foto tegenkwam van Lady Gaga in haar ontwerp. Een paar weken eerder was ze benaderd door Studio Formichetti, het bedrijf van Lady Gaga’s stylist Nicola Formichetti die ook creatief directeur van Thierry Mugler is. Voor de promotietoer van haar eerste parfum Fame had de popster verschillende outfits nodig en het oog van haar stylisten was gevallen op Van Rees’ afstudeercollectie voor de gerenommeerde modeadacemie Central Saint Martins. Het was afwachten of de zangeres het ontwerp ook daadwerkelijk zou gaan dragen aangezien ze verschillende opties meenam op haar toer, dus de ontwerpster sprong een gat in de lucht toen ze toevallig een foto van de wereldberoemde popster in haar creatie tegenkwam.

“Het was heel vreemd,” bekent Van Rees. “Ik was gewoon aan het werk in mijn studio. Voordat ik naar Londen vertrok voor de Fashion Week moest ik nog de laatste puntjes op de i zetten. Toevallig kwam ik de foto tegen op internet; een heel surrealistisch moment. Ik kon alleen maar denken: wow, wat tof!” Haar carrière heeft sindsdien een enorme boost gekregen. Haar e-mailbox liep wegens de stortvloed aan persaanvragen vol en er is na haar show in Londen veel interesse getoond in haar werk. “Het gaat ineens wel heel hard,” beaamt Van Rees, die op dit moment in Parijs een showroom heeft. “Ik heb veel nieuwe contacten opgedaan en een aantal winkels heeft interesse getoond. Ik hoop dat mijn collectie ook wordt ingekocht.”

Enkele weken eerder waren ook Irene Bussemaker en United Nude, het schoenenmerk van Rem D. Koolhaas, het onderwerp van gesprek toen bleek dat Lady Gaga hun creaties had gedragen tijdens de lancering van haar parfum. De 'Marry the night'-zangeres combineerde Bussemakers hoed en de zwarte enkellaarsjes van United Nude met een couturestuk van Iris van Herpen. De popster heeft ook al meermaals een Jan Taminiau gedragen en zijn ontwerpen zijn zelfs te zien in haar 'You and I' videoclip, die al bijna zestig miljoen keer bekeken is op YouTube.

De invloed van Lady Gaga op mode is onderwerp van discussie. Style.com hield haar in 2009 verantwoordelijk voor de explosieve groei in de verkoop van onderbroeken nadat ze zelf in niets meer dan een badpak in een videoclip verscheen. Korte tijd later verschenen er futuristische varianten van haar bodysuits op de catwalk van Jean-Paul Gaultier, en Christian Lacroix en Chanel gaven hun eigen interpretatie van de poefrokken waarin Lady Gaga op de rode loper werd gespot. De Mickey Mouse zonnebril van Jeremy Scott die de zangeres in een clip droeg, zorgde voor een stroom aan namaakversies op eBay en budgetketen H&M had haar beroemde blonde haarstrik voor een paar euro in de winkels hangen. In 2010 claimden critici zelfs dat Lady Gaga inmiddels meer invloed zou hebben dan Anna Wintour.

Het nieuws dat de zangeres een creatie van Van Rees had gedragen, kwam op elke grote Nederlandse nieuwssite, maar ook in het buitenland bleef het nieuws niet onopgemerkt. Gaga in fashionland, een blog volledig gewijd aan de stijl van Lady Gaga, pakte het nieuws op en sindsdien is het artikel 187 keer geliked en is er 18 keer over getwitterd. De foto die de Franse journalist Nikos Aliagas via Twitter publiceerde, werd 50 keer getweet. Sindsdien zijn Van Rees’ ontwerpen ook al tientallen keren door bewonderaars op Tumblr geplaatst.

Of er dankzij Lady Gaga ook meer bestellingen worden geplaatst, zal de komende tijd moeten blijken, maar feit is dat de zangeres als geen ander ontwerpers in de schijnwerpers kan zetten. Dankzij de popster worden merken ook onder de aandacht gebracht bij een publiek dat mode niet op de voet volgt. Tussen de honderden jonge ontwerpers die jaarlijks in binnen- en buitenland afstuderen aan modeacademies heeft Van Rees zich nu dankzij Lady Gaga in de kijker kunnen spelen. Of Lady Gaga’s invloed op mode blijvend is, daar kan over gediscussieerd worden, maar een flinke impuls voor de naamsbekendheid levert de zangeres in ieder geval op.

De nieuwe collectie van Hellen van Rees is nog tot en met 2 oktober in Parijs te zien. Een aantal ontwerpen uit de najaarscollectie ‘Square One: The miracle of the space age’ is te koop via haar eigen website. Van Rees weeft haar eigen stoffen, waardoor haar creaties ‘kostbaar’ zijn. Een top kost zo’n 500 euro, een rok tussen de 600 en 1.350 euro.

Foto 1 & 3: Lady Gaga in Hellen van Rees door Nikos Aliagas
Foto 2: Lady Gaga in Iris van Herpen, Irene Bussemaker en United Nude

Aanstaande vrijdag op FashionUnited.nl: een uitgebreid interview met Hellen van Rees.