• Home
  • V1
  • Leads
  • Lancering Britse Luke1977 via Locuni

Lancering Britse Luke1977 via Locuni

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De herenmodemarkt is een beetje armoedig in Nederland, meent Leon Heppner van agentschap Fashion Instinct. Ruimte voor een ‘serieuze jongen uit het buitenland’ ziet hij dus wel. Hij doelt op het Britse Luke1977, dat op expansietour is in Nederland.

Doel van Heppner is een lancering via de landelijke webshop voor zelfstandig ondernemers, Locuni.

Luke

Roper en Simon Poole, de mannen achter het Britse merk Luke1977, togen voor een presentatie aan retailers naar Amsterdam. Het label bestaat sinds 2001. Poole: “Op 11 september ondertekenden we de papieren van de bank." Maar de mannen, die elkaar kennen via hun modebewuste moeders, zitten al langer in de mode. Roper, creatief directeur, studeerde aan Central Saint Martins in Londen. Poole werkte bij grote namen als Mexx, Scotch & Soda en French Connection.

Sinds 2010 – het jaar dat het merk ook de Drapers Award: British Young Fashion Brand of the Year won – is het bedrijf aan het uitbreiden naar het buitenland. Na tweehonderd verkooppunten en vijf eigen winkels in Groot-Brittannië, werd Luke1977 uitgerold in onder andere de Verenigde Staten en Australië. “En we gaan groeien in het Midden-Oosten,” zegt Poole. Hij wijst naar zijn telefoon. “We hoorden net vanmiddag dat het door gaat, dus dit nieuwtje is vers van de pers.”

Hoewel Roper een presentatie geeft over de nieuwe collectie – onder andere met een jas gemaakt van oude slaapzakken uit het leger – is Poole duidelijk de extraverte kletsmajoor van het stel. Zo attendeert hij de aanwezige retailers op het prijskaartje aan de mode-items. Op het kaartje zit een afneembaar logo van metaal. “Kijk, die kun je er afhalen en op je andere kleding plakken. Dat is voor wie zich alleen Primark-kleding kan veroorloven,” grapt hij. 

Heppner heeft een nieuwe manier bedacht om het merk te lanceren. Het idee: retailers worden lid van Locuni, de landelijke webshop voor lokale winkeliers, en lanceren het merk samen online, èn in hun eigen winkels. Heppner: “Zo willen we ook ondernemers stimuleren om actief met multi-channeling bezig te zijn.”

Momenteel zijn er 25 winkeliers aangesloten bij Locuni. Dat is een stuk minder dan de zeventig die oprichter Neil Persoon zich had voorgesteld bij de lancering in mei vorig jaar. Volgens Heppner had hij een heel goed platform gebouwd, maar niet het juiste netwerk. “Daarom is Fashion Instinct een samenwerking aan gegaan,” zegt hij. Het nieuwe doel: in de zomer 100 aangesloten winkels, eind 2013 moeten dat er 150 zijn.

Dus Locuni telt nog wel mee op een markt waar inmiddels ook Exposar en Winkelstraat.nl actief zijn? Volgens Heppner wel. “Het grote voordeel van Locuni is dat het direct gekoppeld kan worden aan het kassasysteem en dat winkeliers zo snel kunnen zien wat hun voorraad is.” Danny Andriesse van schoenenwinkels Hypebazaar, bemoeit zich met het praatje: “Dat is echt een voordeel, want als je veel online gaat verkopen, gaat de boel anders stagneren.”

Fashion Instinct
Locuni
Luke1977