• Home
  • V1
  • Leads
  • Laurèl CEO: 'Jaaromzet van 40m is eigenlijk te weinig'

Laurèl CEO: 'Jaaromzet van 40m is eigenlijk te weinig'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Duitse damesmodelabel Laurèl haalde vorige maand 20 miljoen euro groeikapitaal op. De komende vier jaar wil het bedrijf fors uitbreiden. Woensdagavond klonk het startschot voor de retailexpansie met de opening van een winkel in de

P.C. Hooftstraat in Amsterdam. Maar het bedrijf wil verder. Winkels in Londen, Parijs, Zurich, Düsseldorf en Berlijn staan op de planning. Het einddoel? Een verdubbeling van de omzet over vier jaar.

CEO

Dirk Reichert is speciaal voor de feestelijke opening naar Amsterdam gekomen en tien minuten te laat. Hij verontschuldigt zich uitvoerig en vertelt dat hij zich nog even wilde verkleden voor het feestje. Donderdag vliegt hij van Schiphol naar Hongkong. De topman en mede-eigenaar van Laurèl is er meestal bij als een nieuwe winkel geopend wordt. Ook kiest hij het liefst zelf de locaties uit. De deal voor het pand in de P.C. Hooftstraat, waar hiervoor een winkel van McGregor zat, was binnen een uur rond. "Wel zo makkelijk om het zelf te doen, dan kan ik meteen beslissen als dat moet." Reichert heeft haast. Daarom ging hij eerder dit jaar op zoek naar kapitaal. "Een jaaromzet van 40 miljoen is eigenlijk net te weinig," zegt hij. "Als je wil groeien heb je kapitaal nodig. Dat hadden we stap voor stap kunnen verwerven en er jaren over kunnen doen, of in één keer door de uitgifte van obligaties."

Laurèl is een klassiek, Duits merk. Het label, dat in 1978 als tweede lijn van Escada werd opgericht, brengt draagbare, damesachtige mode voor vrouwen vanaf een jaar of veertig. Laurèl is naar eigen zeggen 'easy luxury' en het merk opereert in hetzelfde segment als bijvoorbeeld Max Mara, Boss Woman en René Lazard. De nieuwe winkel is clean en overzichtelijk en beslaat drie verdiepingen, zo'n honderd vierkante meter. Daar hangen nu winterjassen met bontkragen, maar ook al een deel van de kleurrijke zomercollectie die in juli in Berlijn werd gepresenteerd.

Sinds de overname in 2009 door investeringsmaatschappij Endurance, waarin Reichert een belang heeft van 15 procent, gaat Laurèl haar eigen weg. Los van het zusterbedrijf dat datzelfde jaar failliet ging, is Laurèl opgebloeid. In 2010 werd voor het eerst een show gegegeven tijdens fashion week in Berlijn. In 2011 kwam daar de modeweek in Moskou bij. Inmiddels wordt 57 procent van de totaalomzet buiten Duitsland gegenereerd. "In Rusland hebben we afgelopen jaar 20 procent groei geboekt," zegt Reichert. Maar dat ligt niet alleen aan die modeshows. "Het is moeilijk te zeggen wat precies de oorzaak is, er zijn franchises bijgekomen, we hebben veel aan marketing gedaan, het is een combinatie van factoren."

Ook in Azië gaat het hard, Reichert heeft het over aggressieve expansie in China. "We hebben nu een retailpartner in China, maar we willen er twee of drie in totaal voor de verschillende regio's. Het bedrijf ontwikkelt geen speciale collecties voor andere werelddelen. "Hooguit maken we wat meer warme jassen voor Canada en Rusland en wat kortere jurkjes voor Azië," zegt de CEO. Het gros van de groothandelsklanten komt twee keer per jaar naar de showroom in München om inkopen te doen. Dat is een van de redenen waarom het modemerk tegen de trend in, bij twee collecties -zomer en winter- blijft. "Onze buitenlandse klanten hebben echt geen zin om vier keer per jaar helemaal naar München te komen."

In 2013 volgt een herstart in de VS nadat in januari de handelspartner over de kop is gegaan. "We hebben er nog wel klanten, die we nu rechtstreeks vanuit Duitsland bedienen, maar zijn op zoek naar een nieuwe partner die dat kan overnemen en voor uitbreiding in de grote warenhuizen daar." Maar de focus ligt op de kernmarkten Midden-Europa, waar ook Nederland toe gerekend wordt, Oost Europa, Rusland en Azië. Dan moet in 2017 de omzetteller op 80 miljoen euro staan.

Laurel