De Amerikaanse denimgigant Levi Strauss & Co. rapporteerde over de eerste drie maanden van het jaar een winstval van 50,5 procent tot 48,1 miljoen dollar. Gedurende het eerste kwartaal van vorig jaar bedroeg de winst nog 97,1 miljoen dollar. De omzet van het in San Francisco gevestigdebedrijf bleef steken op 951,5 miljoen dollar, dat is 12,1 procent minder dan de 1,08 miljard die het bedrijf in het eerste kwartaal van 2008 omzette.
John Anderson, president en CEO van het bedrijf, noemde het financiële resultaat relatief goed: “We wisten dat 2009 een moeilijk jaar zou zijn,” aldus de topman. “Deze resultaten reflecteren die verwachting.” Het grootste deel van het verlies is te wijten aan afgenomen bestedingen van consumenten uit Europa en Amerika. In Europa was de omzet 19 procent lager: 267 miljoen. De omzet uit Amerika kwam ruim 13 procent lager uit, op 503,9 miljoen dollar. In Azië verkocht Levi’s juist 3,4 procent meer, naar een bedrag van 180 miljoen dollar, dankzij de uitbreiding van het retailnetwerk in China. Ook de ongunstige koers van de dollar en de tegenvallende resultaten van Dockers drukten op de omzet van de spijkerbroekenfabrikant.
Voor komend jaar wil Anderson zich concentreren op groei: “We richten ons op het vergroten van marktaandeel, het beheersen van de kosten en het versterken van onze merken,” zo sprak de CEO.