• Home
  • V1
  • Leads
  • Levi Strauss & Co schrapt 500 extra banen

Levi Strauss & Co schrapt 500 extra banen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Levi Strauss & Co gaat nog eens 500 banen schrappen in de komende maanden. Het Amerikaanse bedrijf heeft de tweede fase van het bezuinigingsplan aangekondigd, dat eerder dit jaar werd gepresenteerd. Het ‘Global Productivity Initiative’-plan heeft als doel om een deel van de algemene diensten van de Levi’s

Strauss Group uit te besteden, waardoor er veel kosten bespaard worden.

Eerder dit jaar kondigde het bedrijf de eerste fase van het ‘Global Productivity Initiative’ al aan en werd bekend dat er 800 banen zouden verdwijnen dit jaar, in een tijdsbestek van 12 tot 18 maanden.

Nu heeft Levi Strauss & Co de tweede fase aangekondigd, waarin nog eens 500 banen geschrapt worden. Met het verdwijnen van de banen moeten de jaarlijkse kosten van de Levi Strauss & Co Group met 175 miljoen dollar (140 miljoen euro) verminderen, wat neerkomt op 10 procent van de kosten ten opzichte van boekjaar 2013.

Om kosten te drukken gaat het kledingmerk verschillende diensten uitbesteden aan Wipro Limited, een wereldwijd bedrijf dat zich specialiseert in informatietechnologie, consultancy en outsourcing. Levi Strauss & Co zal onder meer werk uitbesteden op het gebied van informatietechnologie, financiën, human resources, costumer service en relaties met de consument. Het Amerikaanse bedrijf heeft een vijfjarige strategie-overeenkomst afgesloten met Wipro Limited. Levi Strauss & Co laat in een corporate statement weten dat de uitbetaling een combinatie zal zijn van vaste en variabele kosten, waarbij de variabele kosten gebaseerd worden op de daadwerkelijke behoefte aan diensten van het consultancy- en servicebedrijf. Een aantal van de uitbestede diensten zullen al in het eerste kwartaal van 2015 worden overgenomen door Wipro Limited.

Minder lagen in het management aangekondigd

Naast bezuinigingen heeft Levi Strauss & Co ook een herstructurering van de bedrijfscultuur aangekondigd. Er zullen minder ‘lagen’ in het management komen, er worden meer controlemomenten ingebouwd en overlappende banen zullen verdwijnen om kosten te reduceren. "De definitieve plannen zullen verschillen per land, en de definitieve ramingen voor het personeelsbestand, timing en de kosten op diverse internationale locaties van het bedrijf zijn onder voorbehoud van de afronding en uitwerking door de lokale ondernemingsraad”, verklaart Levi Strauss & Co in een corporate statement. Het Amerikaanse bedrijf verwacht dat de herstructurering en verwante kosten (voordelen van ontslagvergoeding, retentie van bonussen en advieskosten) 45 tot 55 miljoen dollar (35 tot 44 miljoen euro) gaan bedragen; deze kosten worden grotendeels meegenomen in de cijfers van het laatste kwartaal van 2014. Levi Strauss & Co verwacht in een initiële looptijd van 5 jaar 143 miljoen dollar (114,7 miljoen euro) uit te betalen aan Wipro Limited.

Levi Strauss & Co benadrukt dat het herstructureren van het bedrijf zich vooral richt om de middelste managementfuncties en de overlappende banen tussen landen. Het bedrijf streeft naar een vereenvoudiging van de planningsstrategie en wil zich focussen op de markt en distributie. “We boeken een flinke vooruitgang,” zegt uitvoerend vicepresident en CFO Harmit Singh. “Ik verwacht dat de aangekondigde maatregelen ons helpen om de manier waarop we werken, onze productiviteit te verhogen en onze kosten te verlagen te vereenvoudigen.” Het Amerikaanse bedrijf heeft geen numerieke cijfers uit over de regionale uitwerking van het banenverlies bekend gemaakt.

‘Kostenstructuur en basisinkomsten moeten op een lijn’

In maart van dit jaar werd het ‘Global Productivity Initiative’ aangekondigd door het Amerikaanse jeansmerk, waarin al werd aangekondigd dat er 800 banen zouden verdwijnen in de opvolgende 12 tot 18 maanden. Er wordt gerekend op een netto kostenbesparing van 175 tot 200 miljoen dollar (160 miljoen euro) per jaar. "We zijn bezig met een missie om ons bedrijf te transformeren en een duurzame, winstgevende groei te realiseren. Door onze inspanningen dit jaar, hebben we grote stappen gezet die onze kostenstructuur meer in lijn brengen met onze basisinkomsten," laat Singh weten.

De Levi Strauss Group heeft 2.600 winkels en shop-in-shops wereldwijd en heeft onder meer merken als Levi’s en Dockers onder zijn hoede. In 2013 behaalde het bedrijf een omzet van 4,68 miljard dollar (euro).

Levi's
Levi Strauss Group
Wipro Limited