Li Edelkoort presenteert origami-mode in Breda
bezig met laden...
De
De enige ontwerper die zijn bijdrage aan de tentoonstelling leverde, die niet stamt uit de huidige 'computer-generatie' is de Japanse Issey Miyake, geboren in 1938. Eind jaren tachtig ontwikkelde hij al een bruine wollen jurk, die neergelegd een platte lap stof lijkt en pas op het lichaam van de drager 'tot leven komt'. Zijn collecties zijn geïnspireerd door origami. Volgens Edelkoort een typisch voorbeeld van het pop-up fenomeen.
De 3D-printer - waar bijvoorbeeld modeontwerpster Iris van Herpen veelvuldig gebruik van maakt - zal nieuwe ontwikkelingen teweegbrengen in de modewereld, denkt Edelkoort. "Ontwerpers kunnen nu sneller ruimtelijke schetsen maken. Dit vraagt om nieuwe inzichten van zowel ontwerper als het bedrijfsleven." De trendgoeroe en gastcurator raakte gefascineerd door het fenomeen. Gepassioneerd vertelt ze dat een 3D-printer op dezelfde manier is opgebouwd als de menselijke hersenen. En of we wel wisten dat hersenen eigenlijk helemaal geen derde dimensie kunnen waarnemen? Er worden slechts beelden achter elkaar geplakt, wat de illusie van diepte weergeeft.
Edelkoort is niet de enige die in het Moti - dat tot gisteren nog Graphic Design Museum heette - een tentoonstelling waarin mode een rol speelt, mocht samenstellen. Ook José Teunissen, lector Modevormgeving aan Artez in Arnhem zette een tentoonstelling in elkaar. De expositie, genaamd Couture Graphique, toont Teunissens visie op mode als sociaal fenomeen; want mode is bij uitstek een manier om te communiceren en een identiteit uit te dragen.
Zelf is Teunissen verhinderd om haar tentoonstelling die vanaf eind volgend jaar te bezichtigen is, in te luiden, maar medecurator Hanka van der Voet licht graag toe wat er te zien zal zijn. "Sinds de jaren tachtig nemen modehuizen steeds vaker een artdirector in de hand. Voor lookbooks, verpakkingen of advertenties. Of denk aan iemand als Paul Smith. In al zijn collecties laat hij de bekende streepjes weer terugkomen. En bijvoorbeeld Walter van Beirendonck en Bas Kosters hebben een grafische, cartoonachtige stijl, waar extravagante shows bijhoren."
Vanaf 9 december heet het Graphic Design Museum in Breda Museum of the Image, of kortweg Moti. Vorig jaar bezochten zo'n 43.500 bezoekers het museum in het centrum van de Brabantse stad. Gemiddelde omzet bedraagt 4,2 miljoen euro.
Yasmine Esser
Foto klein: Tim Eshuis