• Home
  • V1
  • Leads
  • Li Edelkoort presenteert origami-mode in Breda

Li Edelkoort presenteert origami-mode in Breda

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De generatie van nu is volgens trendforecaster Lidewij Edelkoort opgevoed met schermen, pad's en pod's. "Ze zijn handig met het platte vlak en creëren vanuit daar dimensie," vertelt Edelkoort. In het Moti, Museum of the Image, in Breda,

was Edelkoort gastcurator van de nieuwe tentoonstelling 'The Pop-Up Generation'. De expositie toont mode en beeldende kunst over diepte en de grens tussen 2- en 3D.

De

tentoonstelling van Edelkoort toont verschillende disciplines. Van jurken op paspoppen, tot multi-media installaties, films en een houten 'zinkend' huis, waarin de kunstenaar zelf met behulp van een gitaar zijn muziek ten gehore brengt. Ook komen bezoekers stoffen dieren, een reuze paddenstoel van textiel waar normaal gesproken bioscoopstoelen worden bekleed, meubels en maskers tegen.

De enige ontwerper die zijn bijdrage aan de tentoonstelling leverde, die niet stamt uit de huidige 'computer-generatie' is de Japanse Issey Miyake, geboren in 1938. Eind jaren tachtig ontwikkelde hij al een bruine wollen jurk, die neergelegd een platte lap stof lijkt en pas op het lichaam van de drager 'tot leven komt'. Zijn collecties zijn geïnspireerd door origami. Volgens Edelkoort een typisch voorbeeld van het pop-up fenomeen.

De 3D-printer - waar bijvoorbeeld modeontwerpster Iris van Herpen veelvuldig gebruik van maakt - zal nieuwe ontwikkelingen teweegbrengen in de modewereld, denkt Edelkoort. "Ontwerpers kunnen nu sneller ruimtelijke schetsen maken. Dit vraagt om nieuwe inzichten van zowel ontwerper als het bedrijfsleven." De trendgoeroe en gastcurator raakte gefascineerd door het fenomeen. Gepassioneerd vertelt ze dat een 3D-printer op dezelfde manier is opgebouwd als de menselijke hersenen. En of we wel wisten dat hersenen eigenlijk helemaal geen derde dimensie kunnen waarnemen? Er worden slechts beelden achter elkaar geplakt, wat de illusie van diepte weergeeft.

Edelkoort is niet de enige die in het Moti - dat tot gisteren nog Graphic Design Museum heette - een tentoonstelling waarin mode een rol speelt, mocht samenstellen. Ook José Teunissen, lector Modevormgeving aan Artez in Arnhem zette een tentoonstelling in elkaar. De expositie, genaamd Couture Graphique, toont Teunissens visie op mode als sociaal fenomeen; want mode is bij uitstek een manier om te communiceren en een identiteit uit te dragen.

Zelf is Teunissen verhinderd om haar tentoonstelling die vanaf eind volgend jaar te bezichtigen is, in te luiden, maar medecurator Hanka van der Voet licht graag toe wat er te zien zal zijn. "Sinds de jaren tachtig nemen modehuizen steeds vaker een artdirector in de hand. Voor lookbooks, verpakkingen of advertenties. Of denk aan iemand als Paul Smith. In al zijn collecties laat hij de bekende streepjes weer terugkomen. En bijvoorbeeld Walter van Beirendonck en Bas Kosters hebben een grafische, cartoonachtige stijl, waar extravagante shows bijhoren."

Vanaf 9 december heet het Graphic Design Museum in Breda Museum of the Image, of kortweg Moti. Vorig jaar bezochten zo'n 43.500 bezoekers het museum in het centrum van de Brabantse stad. Gemiddelde omzet bedraagt 4,2 miljoen euro.

Yasmine Esser

Foto klein: Tim Eshuis
Graphic Design Museum
José Teunissen
Lidewij Edelkoort
LI EDELKOORT
Museum of the Image