• Home
  • V1
  • Leads
  • Lifestyle in trek op Kleine Fabriek

Lifestyle in trek op Kleine Fabriek

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Slofjes, slabbetjes en slaapzakken. Op de dertiende editie van de kindermodebeurs de Kleine Fabriek is er met tachtig labels ruim aandacht voor de categorie home & gift. Ook de modemerken lijken zich steeds meer op lifestyle te richten. “Merken met

enkel kinderkleding hebben het moeilijk in deze tijd.”

Niet in twee hallen, zoals de zomereditie van de Kleine Fabriek vorig jaar, maar in één hal van de Amsterdamse Rai, toonden zo’n 260 baby-, kinder- en tienermodemerken, 40 schoenenmerken en ruim 80 home & gift labels, hun collecties voor lente en zomer 2012. Een derde van de merken is van Nederlandse bodem.

Een van de nieuwkomers op de Kleine Fabriek: de kindercollectie van het damesmerk Supertrash. De stand is vol met nieuwsgierige inkopers die de eerste kidslijn van het merk willen bezichtigen. En de zaken gaan goed, volgens Kim Harmsen, marketing en pr manager van Supertrash. “We hadden niet verwacht dat het zo druk zou worden,” zegt ze. Het merk verwacht zo’n honderdvijftig tot tweehonderd verkooppunten te vinden voor de meisjeslijn. Volgens de marketing en pr manager helpt een modebeurs daar zeker bij, al hadden ze vooraf al een aantal winkeliers gesproken. “Het heeft zeker een meerwaarde omdat dit een nieuwe lijn is, waarvan we de collectie zelf pas een maand binnen hebben,” zegt Harmsen. Met tasjes en schoenen voor meisjes is het doel van het merk om de ‘Supertrash-wereld’ zoals Harmsen het noemt, nog verder uit te breiden. “We willen echt een lifestylemerk worden.”

Ook andere modemerken zien wel heil in het 'lifestylesegment'. Zoals het merk Koeka. “Collectiemerken, met enkel kinderkleding, hebben het moeilijk in deze economische tijd,” beaamt Richard de Haas Koeka op de Kleine Fabriek. Zelf nam hij al een aantal jaar geleden het heft in eigen handen en verkoopt het modemerk nu onder andere slabbetjes, slaapzakken en cadeauartikelen. “Daar mee lopen wij, maar ook de winkeliers, veel minder risico. Lifestyleartikelen voor baby’s verkoop je in een winkel het hele jaar door, het raakt niet snel uit de mode.” Dat vooral kinderkledingmerken die stap naar een lifestylemerk maken, vindt hij logisch. “Ik weet niet hoe het zit in het heren- of damesmodebranche, maar van kindermode naar het inrichten van een babykamer is natuurlijk een kleine stap. We verkopen daarom ook veel kleuren als taupe. Ouders willen steeds vaker dat de kinderkamer past bij de rest van het huis.”

Ook de organisatie van de Kleine Fabriek maakte vooraf al bekend dat veel merken een totaalbeeld laten zien: “Zo heeft Design Heroes naast kleding een tassenlijn en heeft het Duitse Apünktchen bijpassende petjes en mutsen. Retour Denim de Luxe zet een uitgebreide accessoirelijn neer, compleet met underwear, riemen en petjes.” Naast de lifestylemerken konden de bezoekers op de Kleine Fabriek ook terecht voor knuffels van Happy Horse, Yoga matten van Dreams, muurstickers van Mimi’Lou, lampen van Taj en bekers en opschrijfboekjes van Isak.

De eigenaren van Cindysign, een debuterend merk op de Kleine Fabriek, denken na over de vraag of steeds meer kindermodemerken zich richten op lifestyle. Zelf pakte het merk het andersom aan: het modemerk begon met knuffels, kussens en plaids. Nu besteedt Cindysign ook aandacht aan T-Shirts, jurken en blazers. De vorm van de eerste knuffels, een konijn, staat nog altijd centraal. “Of het slim is, een lifestylemerk?” vraagt ontwerpster Cindy den IJzerman. “Het is in ieder geval leuk. En dat is ook belangrijk,” zegt ze. “We willen wel groeien in onze mode-items, maar dat doen we heel gestaag.”

Yasmine Esser

Foto: De meisjescollectie van Supertrash. Het merk heeft plannen om van de nieuwe kinderlijn een lifestyle merk te maken.

Cindysign
Kleine Fabriek
Koeka
SuperTrash