• Home
  • V1
  • Leads
  • Lingerie van Van de Velde scoort prima

Lingerie van Van de Velde scoort prima

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De Vlaamse lingeriefabrikant Van de Velde keert dit jaar voor het eerst een tussentijds dividend uit. De aandeelhouders hebben dit te danken aan een omzetstijging van 10,3 procent in het eerste halfjaar naar 107 miljoen euro.



De Van de Velde Groep zal dit najaar 1,35 euro bruto per aandeel uitkeren. Dit is de eerste keer dat het bedrijf tussentijds uitkeert. De groep heeft geen schulden, had eind juli 28 miljoen euro cash op de rekening staan en heeft geen overnames op het programma staan. Het bestuur vond een tussentijdse dividenduitkering daarom op zijn plaats. De afgelopen vier jaar keerde de groep steeds een bruto dividend van 2,15 euro per jaar uit.

Opvallend is dat de winstcijfers nog veel hoger hadden kunnen zijn. Ze werden flink getemperd door de slechte prestaties van Intimacy, de Amerikaanse winkelketen van Van de Velde. Het concert had al aangekondigd dat als de Amerikaanse keten de doelstellingen voor de eerste zes maanden niet zou halen, er een waardevermindering zou volgen. In de eerste helft van dit jaar daalde de omzet bij Intimacy met 14 procent. Van de Velde heeft nu ingegrepen door 16,3 miljoen euro op Intimacy af te boeken. Daardoor daalde de groepswinst na belastingen van 19,9 naar 4,9 miljoen euro. Oftewel: een winst van 0,37 euro per aandeel. Een jaar eerder was dit 1,48 euro.

Omzet stijgt naar 107 miljoen euro

Maar ondanks alles zijn zowel de omzetgroei als de winstgroei in het eerste halfjaar uitzonderlijk hoog te noemen. Vooral de nieuwe badmodelijn van het merk Prima Donna was een succes. Omdat badmode in de tweede helft van het jaar geen bijdrage aan de omzet zal leveren, roept het bedrijf op om geen te hoge verwachtingen voor het tweede halfjaar te koesteren. Toch blijft er sprake van optimisme: het aantal voororders voor het komende halfjaar ligt hoger dan die van vorig jaar.

Van de Velde is een voorname internationale markspelers op het gebied van luxe dameslingerie. Het bedrijf voert de eigen merken Marie Jo, Prima Donna, Andres Sarda en Lingerie Styling en bezit daarnaast de retailketens Lincherie, Rigby & Peller, Intimacy en Private Shop.
Andres Sarda
Intimacy
Lincherie
Lingerie Styling
Marie Jo
Prima Donna
Private Shop
Rigby & Peller
Van de Velde