• Home
  • V1
  • Leads
  • London Fog komt naar Europa

London Fog komt naar Europa

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Amerikaanse outerwear merk London Fog gaat fors expanderen in Europa. Daartoe heeft eigenaar Iconix Brand Group een licentieovereenkomst gesloten met het Italiaanse agentschap Yellowstone Ventures voor de verkoop, productie en distributie van London Fog in

heel Europa inclusief Groot Brittannië. Yellowstone Ventures lanceert London Fog deze week tijdens de Pitti Uomo in Florence. De licentieovereenkomst is in juli 2008 gesloten, heeft een looptijd van vijf jaar en zal automatisch worden verlengd. Het betreft een zogenaamde master licentie die alle producten omvat. Voor de Europese markt is een aparte collectie ontwikkeld die afwijkt van de London Fog collectie die in de Verenigde Staten wordt verkocht. Yellowstone directeur Patrick Nebiolo: "Ik werd spontaan verliefd op London Fog en zijn rijke historie. Bovendien zijn er in Europa volop mogelijkheden voor een iconisch merk primair gericht op rainwear en trenchcoats."

London Fog werd in 1923 opgericht als de Londontown Clothing Company door Israel Myers. Het bedrijf leverde in de Tweede Wereldoorlog regenjassen aan de Amerikaanse marine. In de decennia daarna werd het productassoriment uitgebreid (London Fog brengt naast regenjassen in de VS ook tassen en koffers, hoeden, paraplu's en schoenen op de markt) en ging het bedrijf naar de beurs. Sinds de jaren 90 is London Fog ook actief in Groot Brittannië en China. In augustus 2006 werd London Fog overgenomen door de Iconix Brand Group. Merken als Bongo, Joe Boxer, Rocawear, Candie's en Badgley Mischka behoren tot dezelfde groep. Eerder deze maand liet Iconix weten dat het ook een licentieovereenkomst heeft gesloten met de Falic Group voor de expansie van diverse merken, waaronder London Fog, in Latijns Amerika.

Komend najaar maakt London Fog haar intrede op de Europese markt. Nebiolo wil het eerste seizoen prioriteit geven aan de beste multibrandwinkels in Italië, Spanje, Frankrijk, Nederland en Griekenland. Plannen voor monobrandwinkels zijn er nog niet. Het streven is om over vijf jaar zo'n achthonderd verkooppunten te hebben en verkrijgbaar te zijn bij onder andere de Bijenkorf, Selfridges & Co en Printemps.  De focus bij de Europese introductie ligt op de mannencollectie van London Fog en specifiek op de trenchcoats en jassen. De damescollectie komt hier ook op de markt, maar is nu nog kleiner dan de herencollectie.

Beeld: London Fog a/w 08/09

Iconix Brand Group
London Fog
yellowstone ventures